Na hlavný obsah

Leto sprevádzali meškajúce lietadlá aj zrušené lety. Kedy máte nárok na odškodné? Kompenzácie môžu dosiahnuť aj 600 eur

Lietadlá meškali viac ako inokedy.

Leto sprevádzali meškajúce lietadlá aj zrušené lety. Kedy máte nárok na odškodné? Kompenzácie môžu dosiahnuť aj 600 eur
Ilustračná snímka. Foto: STVR

September je čas, keď sa po lete všetko vracia do normálnych koľají, deti nastupujú do školy a my k našim bežným povinnostiam.

Ešte predtým, ako začneme s novými finančnými plánmi, na jeseň by sme si mali upratať leto. Ak ste neboli spokojní so službou cestovnej spoločnosti, je najvyšší čas napísať reklamáciu. Ak vám meškalo lietadlo, pozreli sme sa na to, na čo máte nárok.

“V prvom rade pri zrušení alebo meškaní letu treba kontaktovať leteckého prepravcu, aj napriek tomu že ste si kupovali napríklad letenky alebo cestovný balíček cez cestovnú agentúru. Meškanie letu rieši iba letecká spoločnosť,“ informovala Oľga Mareková zo startupu Flywize.

Letecké spoločnosti často predajú viac leteniek, ako má lietadlo sedadiel. Vychádzajú tak z predchádzajúcich skúseností a veria, že istý počet pasažierov sa nedostaví. Nezriedka sa však stáva, že sa dostavia všetci a posledným tým pádom nie je umožnený odlet letom, ktorý si vybrali.

“Ak sa náhodou stane, že pasažier je overbooknutý, v prvom rade si musí od spoločnosti vypýtať náhradný let, ktorý mu dajú buď v ten deň alebo nasledujúci. Zaplatia mu taktiež hotel a pri overbookingu vám taktiež platia aj kompenzáciu, ktorá je medzi 250 a 600 eur. Záleží pritom od vzdialenosti,“ uviedla Mareková.

Kedy máte nárok na odškodné v prípade zrušeného či omeškaného letu sme zisťovali v relácii Peniaze:

Množstvo zrušených letov

Počas uplynulých prázdnin meškali lietadlá viac ako inokedy. Vrásky na čele turistov spôsobovalo aj množstvo zrušených letov. Namiesto večera v hoteli sa dovolenkári dočkali noci na letisku.

“Bola to chyba aj leteckej spoločnosti, pretože im mali zabezpečiť hotel. Ak im nezabezpečili, tak pasažieri si ho mohli zaplatiť sami a vtedy im ho letecká spoločnosť musí preplatiť. Čiže ak majú bločky, stále si môžu zažiadať o preplatenie, dokonca štyri roky spätne, čiže aj keď sa to stalo minule leto napríklad,“ ozrejmila Mareková.

“V prípade, že lietadlo mešká viac než dve hodiny, pasažieri majú nárok na nejaké jedlo alebo nápoje. Letecká spoločnosť im dá voucher v hodnote od štyroch do 16 eur, záleží akou spoločnosťou letíte. Potom je tam nad tri hodiny nejaká finančná kompenzácia, čiže lietadlo musí meškať tri hodiny a kompenzácia je 250, 400 alebo 600 eur. Pričom na cene letenky nezáleží. Takže ak je to do 1 500 km, kompenzácia je 250 eur, ak je to medzi 1 500 až 3 500 km, kompenzácia je 400 eur a nad 3 500 km je kompenzácia 600 eur,“ vysvetlila Mareková.

Meškajúce lietadlo alebo zrušený let dokáže na seba naviazať aj ďalšie komplikácie. Prepadne nám noc v hoteli, nestihneme ďalší spoj, alebo nám zrušia vypožičanie auta. V takomto prípade nemá pasažier nárok na náhradu škody.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika