Na hlavný obsah

Automobilový priemysel v Nemecku sužuje kríza. Aká je situácia v slovenskej fabrike Volkswagen?

Zamestnanci majú od septembra novú kolektívnu zmluvu.

Automobilový priemysel v Nemecku sužuje kríza. Aká je situácia v slovenskej fabrike Volkswagen?
Ilustračná snímka z fabriky Volkswagen Slovensko. Foto: STVR

Problémy materského závodu Volkswagen v Nemecku sa podľa jej vedenia slovenskej fabriky netýkajú. Vedenie automobilky len nedávno so zamestnancami podpísalo novú kolektívnu zmluvu.

Diane v Nemecku môže ale ovplyvniť našich subdodávateľov. Podľa Zväzu automobilového priemyslu sú na to pripravení.

Zatiaľ čo v Nemecku žiada vedenie fabriky zníženie platov o 10 percent, na Slovensku majú zamestnanci od prvého septembra novú kolektívnu zmluvu. Od budúceho roka dostanú viac o 80 eur a od roku 2026 im narastie mzda o štyri percentá. Očakáva sa aj nová výroba.

„Naším výrobným plánom a budúcimi avizovanými projektmi aktívne prispievame k získaniu hospodárskeho základu pre zvládnutie prechodu na elektromobilitu a ďalších výziev v koncerne,“ priblížila hovorkyňa Volkswagen Slovensko Lucia Kovarovič Makayová.

Dodala, že na konci minulého roka závod začal s výrobou nových generácií viacerých modelov. „Zároveň sa podľa plánu pripravujeme na avizovaný nábeh nového, plne elektrického SUV,“ priblížila.

Dianiu v bratislavskej fabrike Volkswagen Slovensko sa v Správach venoval redaktor Boris Novotňák:

Dôvod na optimizmus

Bratislavská fabrika má podľa analytika dôvod na optimizmus aj preto, že máme nižšie mzdy ako v Nemecku.

„Náklady na energie extrémne rástli a rástli aj tie náklady na výrobu. Stali sa jedným zo zásadných, ak nie vôbec najzásadnejším faktorom. Každá automobilka sa na to určite pozerá a to môže to byť paradoxne pre nás výhoda,“ vysvetlil analytik Adapt Institute Viliam Ostatník.

Naopak, segment výroby komponentov do áut pocítil nižšie objednávky už pred dvomi rokmi. Napriek tomu podľa zväzu automobilového priemyslu tvorí viac ako 50 percent všetkých tržieb automobilového priemyslu. Znižovanie produkcie v Nemecku a v iných častiach Európy ich preto neprekvapí.

„Samozrejme, všetci subdodávatelia museli urobiť racionalizáciu, čiže nie je to pre nich blesk z jasného neba. Je to situácia, ktorá sa postupne vyvíjala. Otázkou je, či sme dosiahli takú tú najnižšiu úroveň,“ povedal výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika