Na hlavný obsah

Odborník o lietaní medzi Bratislavou a Košicami: Štát by to nedokázal zaplatiť. Linka je udržateľná pod jednou podmienkou

Linka bude konkurovať vlakovým spojeniam.

Odborník o lietaní medzi Bratislavou a Košicami: Štát by to nedokázal zaplatiť. Linka je udržateľná pod jednou podmienkou
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Z Bratislavy do Košíc za hodinu. Ministerstvo dopravy oznámilo, že plánuje spustiť leteckú linku medzi Bratislavou a Košicami. Prví pasažieri by mali linkou letieť už koncom marca. Neúspešných snáh o efektívnu komerčnú trasu bolo v minulosti niekoľko.

Letecké spojenie medzi Košicami a Bratislavou naposledy prevádzkovali české aerolínie, no pred piatimi rokmi ho zrušili. Podľa odborníka na letectvo a pilota zo spoločnosti Go2Sky Daniela Ferjančeka aktuálne hrá v prospech obnovenia spojenia záujem cestujúcich.

„Ministerstvo dopravy oficiálne komunikovalo, že dôvodom obnovy takéhoto leteckého spojenia je záujem cestujúcej verejnosti. O tom určite nemôžeme pochybovať,“ povedal Ferjanček.

Podľa Ferjančeka je však za spojením aj iný dôvod. „Ten druhý dôvod je záväzok Slovenskej republiky vybudovať letecké spojenie medzi Košicami a Štokholmom v súvislosti s veľkou investíciou automobilky Volvo,“ povedal. Podľa neho je potrebné, aby aspoň jeden letecký dopravca mal základňu v Košiciach, čím by klesli náklady na plánovanú linku do Štokholmu.

Ferjanček však upozornil, že letecká doprava vo všeobecnosti nie je považovaná za čistú dopravu. Znamená to, že má „veľmi negatívny vplyv na životné prostredie“.

Náhrada za IC vlaky

Odborník si nemyslí, že ministerstvo dopravy chce leteckou linkou nahradiť zrušené IC vlaky. „Je to len zhoda okolností, podľa toho, ako sa na to pozeráte z pohľadu tých nákladov napríklad. Treba si uvedomiť, že železničná doprava, čo sa týka objemu prepravených cestujúcich v jednej vlakovej súprave, aj čo sa týka nákladov, je z leteckou dopravou neporovnateľná,“ objasnil.

Ak by podľa neho nebola plánovaná linka do Štokholmu, spojenie by zmysel nemalo. „To konkurenčné prostredie, ktoré vytvára železničná doprava, by bolo veľmi ťažko prekonateľné. Dnes dokážete do Košíc cestovať za 25 eur. V prípade leteckej dopravy je takáto cena prakticky nedosiahnuteľná.“

Odhad kritikov o dotáciách miliónov eur ročne je podľa neho reálny, no zároveň pripomína, že štát má na takúto dotáciu nárok. Rovnaké dotácie podľa neho fungujú aj pri iných typoch dopravy, pokiaľ ide o spojenie v štátnom záujme.

Linka bude stáť viac, ako štát vie zaplatiť

„Napriek tomu, že hovoríme o miliónoch, tá linka určite bude stáť podstatne viac. Štát by toto nedokázal zaplatiť. Takáto linka je udržateľná vtedy, keď je prevádzkovaná ako prípojný spoj. V minulosti tu existoval letecký dopravca, ktorý mal základňu Bratislave a prevádzkoval linky do západnej Európy. Na tieto linky si navážal cestujúcich z Košíc. Tie straty teda kompenzovali iné lety,“ vysvetlil Ferjanček.

Podľa neho je ťažko predpovedať, či takýto mechanizmus bude fungovať aj teraz, pokým ministerstvo nezverejní detaily plánu. Veľkou konkurenciou však podľa neho ostáva dobré a kvalitné spojenie železničnou dopravou.

Problémom sú aj ceny, ktoré sa pri vlakovej doprave pohybujú okolo 25 eur. Pri leteckom spojení to podľa neho bude okolo 100 eur, no niektorým cestujúcim môže imponovať kratší čas cestovania, ktorý je však rovnako diskutabilný.

„Musíme myslieť na to, že letiská spravidla nie sú umiestnené v centre mesta. Na to letisko teda treba pricestovať. Povedzme, že bratislavské letisko nie je veľké letisko, takže pred odletom takéhoto letu, postačí prísť na letisko približne hodinu. Let trvá od tých 50 minút do hodiny. Čakáte však ešte na batožinu a na presun niekde do mesta. Ja si teda myslím, že reálne si na tento let potrebujete vyčleniť zhruba tri hodiny,“ objasnil.

Ferjanček podľa jeho slov bude „veľmi držať palce ministerstvu, aby sa to podarilo“. Aj keď to bude podľa neho veľmi ťažké.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika