Na hlavný obsah

Europarlament hľadá opatrenia proti čínskym elektromobilom. Na clách sa poslanci nezhodujú, v niečom však áno

Zavádzanie ciel v rozprave dominovalo.

Europarlament hľadá opatrenia proti čínskym elektromobilom. Na clách sa poslanci nezhodujú, v niečom však áno
V Európskom parlamente sa rokovalo o čínskych elektromobiloch. Foto: STVR

Akým výzvam čelí automobilový sektor v Európskej únii? A ako obnoviť konkurencie-schopnosť európskych výrobcov automobilov? Odpovede na tieto otázky, sa v utorok (8. 10.) v Štrasburgu snažili nájsť poslanci Európskeho parlamentu. Rozprave dominovalo zavádzanie dodatočných ciel na dovoz elektromobilov z Číny.

Najnovšie opatrenia proti čínskym elektroautám rozdelili europoslancov. Rovnako ako členské štáty Únie. Za dodatočné clá bolo len 10 krajín, napriek tomu návrh pred pár dňami prešiel. Väčšina sa zdržala.

Rozprave o čínskych elektromobiloch na pôde Európskeho parlamentu sa v reportáži v Správach venoval redaktor Viliam Hauzer:

Hoci v garážach Európskeho parlamentu to tak podľa značiek elektromobilov nevyzerá, v pléne sa živo diskutovalo o ovládnutí európskeho trhu čínskymi elektroautomobilmi.

„Výziev, ktorým čelia automobilky, je viacero a Čína je, samozrejme, veľká téma. Dostávajú obrovské dotácie a my na európskom trhu sa nemôžeme na to nečinne prizerať,“ uviedla poslankyňa europarlamentu Lucia Yar.

Nezhoda na dovozných clách

Robiť s tým niečo treba. V tom panuje na pôde europarlamentu zhoda. No či to majú byť práve dovozné clá, na to už jednoznačný názor nie je.

„Čo sa týka uvalenia ciel, to je také chytanie mačky za chvost. My sme jednoducho nemalo urobiť tie zlé rozhodnutia a teraz sa snažili nejakým spôsobom tieto zlé rozhodnutia vyvážiť, ale to nie je dobré riešenie. Treba sa na to pozrieť komplexne,“ povedala europoslankyňa Miriam Lexmann.

Slovensko hlasovalo proti dodatočným clám na dovoz čínskych elektromobilov. Pridalo sa tak napríklad k Nemecku, ktoré varuje pred protiopatrením Pekingu a pred obchodnou vojnou s Čínou. Podobné hrozby sa skloňovali aj v pléne europarlamentu.

„Slovensko je krajina, ktorá vyrába najviac automobilov na obyvateľa na svete. Čiže nás sa nejaký pokles odbytu pre európske automobily, ktoré sa vyrábajú aj u nás, môže dotknúť aj ekonomicky,“ dodala poslankyňa EP Katarína Roth Neveďalová.

Čína ako obchodný partner, alebo konkurent? Podľa ekonomických analytikov si Európska únia musí urobiť jasno najskôr v tejto otázke.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika