Americká internetová spoločnosť Meta Platforms musí obmedziť využívanie osobných údajov získaných z Facebooku k cieleným reklamám. Rozhodol o tom v piatok (4. 10.) Súdny dvor EÚ, ktorý verdikt zverejnil na svojej internetovej stránke.
Únijný súd svojím rozhodnutím podporil rakúskeho aktivistu za ochranu osobných údajov Maxa Schremsa, ktorý sa obrátil na rakúsky súd so sťažnosťou, že sa stal terčom personalizovaných reklám. Meta ich vytvára na základe spracovania osobných údajov. Rakúsky súd potom požiadal o vyjadrenie únijný súd so sídlom v Luxemburgu.
„Internetová sociálna sieť ako Facebook nemôže využívať všetky osobné údaje získané za účelom umiestňovania cielených reklám. Nemôže to byť bez časových reštrikcií a bez rozlišovania medzi typmi dát,“ uviedol únijný súd. Odkázal pritom na princíp minimalizácie údajov obsiahnutý v únijnom Všeobecnom nariadení o ochrane osobných údajov (GDPR).
Meta na rozhodnutie reagovala vyhlásením, že do ochrany súkromia vo svojich produktoch investovala viac ako päť miliárd eur. Reagovala, že nepoužíva špeciálne kategórie dát poskytovaných užívateľovi na personalizáciu reklám. Obstarávatelia reklám pritom nesmú citlivé údaje zdieľať.
„Každý, kto používa Facebook, má prístup k širokej škále nastavení a nástrojov. Tie ľuďom umožňujú určovať, ako využívame ich informácie,“ uviedol podľa agentúry Reuters hovorca Mety.
Schremsova právna zástupkyňa Katharina Raabeová-Stuppnigová piatkový verdikt luxemburského súdu naopak privítala.
„Po tomto rozsudku bude môcť byť len malá časť dátového fondu Mety využívaná na reklamu. Bude to platiť aj keď užívatelia s reklamami súhlasia. Toto rozhodnutie platí tiež pre akúkoľvek inú internetovú reklamnú spoločnosť, ktorá nepraktizuje prísnu ochranu údajov,“ dodala Raabeová-Stuppnigová.
Reuters píše, že Schrems zažaloval Metu na súde pre údajné porušovanie GDPR niekoľkokrát.