Na hlavný obsah

Godzilla, ničivé zmutované monštrum podobné dinosaurovi, je kinematografickým fenoménom. Premiéru mala pred 70 rokmi

Prvý z viac ako 30 filmov o Godzille nakrútil japonský režisér Iširó Honda.

Godzilla, ničivé zmutované monštrum podobné dinosaurovi, je kinematografickým fenoménom. Premiéru mala pred 70 rokmi
Godzilla z roku 1954. Foto: Toho company/Jewell entreprise/Collection ChristopheL via AFP/Profimedia

Ničivé zmutované monštrum podobné dinosaurovi menom Godzilla je fenoménom, ktorý vo svetovej kinematografii nemá obdoby. Objavila sa v desiatkach filmov a videohier, je ikonou japonskej kultúry a stala sa predobrazom ďalších podobných filmových netvorov.

Prvý z viac ako 30 filmov o Godzille nakrútil japonský režisér Iširó Honda. Premiéru mala snímka pred 70 rokmi, 3. novembra 1954.

Godzilla sa asi nemohla zrodiť nikde inde ako v Japonsku, krajine zasiahnutej na sklonku druhej svetovej vojny jadrovými bombami. Na plátna kín prišla zmutovaná príšera práve v čase, keď USA vykonali na pacifickom atole Bikini skúšku svojej vodíkovej bomby. Prvá snímku o monštre mala okrem iného varovať pred ďalšou jadrovou skazou hroziacou ľudstvu.

Prvý film o Godzille potom vytýčil cestu ďalším podobným snímkam. Na začiatku je neznáma hrozba, ktorá postupne získava podobu obrovskej netvory z prehistorických čias, prebudenej k životu jadrovými pokusmi.

V skutočnosti ale prvá príšera – japonské meno Gojira (čítano godžira) vzniklo zložením slov gorira (gorila) a kujira (veľryba) – nebola nič iné ako herec navlečený v neforemnom gumovom kostýme. A Tokio, ktoré Godzilla ničila, vytvorili filmári z papierových škatúľ.

Triky mal na starosť Eidži Cuburaja (1901 – 1970) a úspech čiernobielej, 96 minút trvajúcej snímky zaskočil aj jeho tvorcov. Godzilla sa postupom času zmenila na fenomén, ktorý priniesol množstvo filmov i ďalšie príšery ako obrie jaštery Gappu a Gorgo alebo obrovskú korytnačku Gameru.

V roku 1962 Godzilla napríklad zápasila tiež pod režijným vedením Hondy s rovnako slávnym (a o takmer 20 rokov starším) King Kongom. O päť rokov neskôr sa na filmovom plátne objavil jej syn. Postupne tiež likvidovala ďalších svojich sokov s menami Mothra, Destroyah, Hedorah alebo Megalon.

Prvý veľký úspech japonského režiséra

Dodnes bolo natočených viac ako 30 filmov s Godzillou. Tá k svojim päťdesiatinám v roku 2004 dostala aj vlastnú hviezdu na preslávenom hollywoodskom chodníku slávy. Práve americká továreň na sny po ničivom monštre japonského pôvodu niekoľkokrát siahla.

K najnákladnejším filmovým projektom patrila verzia z roku 1998 režiséra Rolanda Emmericha, v ktorej sa v hlavných úlohách objavili Matthew Broderick a Jean Reno.

Ďalšia hollywoodska Godzilla vstúpila do kín v roku 2014. Japonský internet však po premiére okamžite zaplavila vlna vtípkov na adresu príšery, ktorú Japonci označili za „americkú tlsťošku“. Pod vedením režiséra Garetha Edwardsa sa Godzilla ocitla na „tej správnej strane“, keď vo veľkolepom štýle bojovala so zlými netvormi, ktoré ohrozovali samu existenciu ľudstva.

Ako návrat ku klasike je niektorými fanúšikmi i kritikmi označovaný japonský film Godzilla Minus One, ktorý mal premiéru vlani a ktorý získal Oscara za vizuálne efekty.

Japonský režisér Iširó Honda (1911 – 1993) dlhú dobu nakrúcal bežné komerčné snímky a vo svete filmu zaujímal len podružné postavenie. Prvý veľký úspech zaznamenal až s Godzillou.

Úspech ho povzbudil natoľko, že potom už nakrúcal takmer výlučne filmy o najpodivnejších skazonosných monštrách: o gigantických veľjašteroch, rybách, chobotnici a iných príšerách, ale aj o Marťanoch a ďalších mimozemšťanoch, robotoch alebo Frankensteinovi.

Za svoju kariéru režíroval viac ako šesť desiatok filmov a ako asistent réžie sa podieľal tiež na niekoľkých snímkach Akiry Kurosawy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet