Most v Kalnej nad Hronom v okrese Levice je v zlom stave už roky. Situáciu na ňom zhoršila vlaňajšia nehoda nákladného auta, ktoré zdemolovalo zábradlie a časť mosta. Slovenská správa ciest (SSC) ho plánuje postaviť nanovo. Skôr ako o dva roky to však nebude.
Cez most v Kalnej nad Hronom v smere z Nitry do Levíc prejde denne priemerne desaťtisíc áut. Chodcom a cyklistom po minuloročnej nehode nákladiaka už slúži chodník len na jednej strane.
“Budeme veľmi radi, keď štát trošku prispeje k tomu, aby sme sa vážne nedostali do bodu, kedy sa most jednoducho zavrie,“ uviedol starosta Kalnej nad Hronom Igor Gogora.
Most po dvoch tohtoročných kontrolách zaradili do šiesteho stupňa technickej spôsobilosti. Znamená to, že od úplného uzavretia ho delí už len jeden krok.
“Mosty sú hlavne betónovej konštrukcie a akonáhle ho pravidelne preťažujeme, prehýba sa a vznikajú mikrotrhliny, ktoré sa potom zväčšujú až sa nám obnaží armatúra,“ vysvetlil riaditeľ Stavebnej komory SR Ivan Pauer.
Rýchlosť pre autá na moste znížili na 30 kilometrov za hodinu a vjazd majú povolený nákladiaky len do necelých 11 ton.
Stavu mostu v Kalnej nad Hronom sa v Správach z regiónov venoval redaktor Miroslav Lyko:
Na opravu si ešte počkajú
Vodiči a chodci si na opravu ešte počkajú. SSC čaká na vydanie stavebného povolenia. Až potom pripraví dokumentáciu a spustí verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby.
Vrchnú časť mosta plánujú úplne zbúrať a stredový pilier opraviť. “Predpokladaný termín realizácie diela je rok 2026 a bude vybudovaný nový most,“ uviedla hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo upozorňuje, že na opravu mostov sa na Slovensku desaťročia zabúdalo. “Potrebujeme dávať minimálne 50 miliónov eur ročne pravidelne do mostov,“ skonštatoval riaditeľ inštitútu Ondrej Matej.
V takom prípade by sa podľa inštitútu podarilo každý rok opraviť zhruba 15 mostov. Odborníci pripomínajú, že v havarijnom stave je na Slovensku 60 mostov, vo veľmi zlom stave takmer 900.