Na hlavný obsah

Ročne spadne do oceánov asi tisíc lodných kontajnerov. Je to záťaž pre životné prostredie

Obsah lodných kontajnerov je rôznorodý – od televízorov, po topánky.

Ročne spadne do oceánov asi tisíc lodných kontajnerov. Je to záťaž pre životné prostredie
Stovky lodných kontajnerov ročne končia na dne oceánov. Foto: STVR

Väčšina tovaru sa na dlhé vzdialenosti prepravuje loďami. Obsah lodných kontajnerov je rôznorodý – od televízorov, po topánky. Rozbúrené more a čoraz ťažšie plavidlá neraz spôsobia to, že náklad spadne do vody. Tieto nehody a nedostatočné opatrenia pri tom ovplyvňujú morský život.

Do oceánov každý rok v priemere spadne viac ako tisíc kontajnerov. Ide len o opatrné odhady, ich skutočný počet môže byť oveľa vyšší. Z kontajnerov sa následne do vody dostávajú tisíce ton chemických látok, ktoré sú toxické pre morské živočíchy. Problémy ale spôsobujú aj predmety, ktoré sa vyplavia na pevninu.

„Na túto pláž chodím pravidelne a odstraňujem špinu, ktorú sem vyplaví. Videl som tu už rôzne veci. Napríklad topánky, prilby aj lopty,“ uviedol ekológ na dôchodku Russ Lewis.

„Strateným“ lodným kontajnerom, ktoré končia na oceánskom dne, sa v Správach :24 venovala redaktorka Alexandra Zetková:

Väčšina z prepravovaného tovaru ale zostane v kontajneroch na dne oceánu a nikdy sa nenájde. „O tom, čo sa vyplaví na pevninu vieme. Myslím si ale, že oveľa väčší problém je to, čo sa nachádza na dne oceánu,“ dodal Lewis.

Vedci a ochrancovia životného prostredia tvrdia, že by sa malo urobiť viac pre sledovanie strát a predchádzanie únikom kontajnerov.

„Keď loď príde o niekoľko kontajnerov na otvorenom mori neexistuje akási zodpovednosť, ani žiadna povinnosť o tom informovať,“ upozorňuje Antidia Citoresová z nadácie Surfrider Europe.

Situácia by sa ale v budúcnosti mohla zlepšiť. Medzinárodná námorná organizácia OSN prijala opatrenia, ktoré budú vyžadovať, aby lode hlásili straty blízkym pobrežným krajinám a orgánom v mieste registrácie plavidla. Platiť majú začať od roku 2026. Žiadne sankcie ale neexistujú. Nie je preto jasné, v akom rozsahu ich budú prevádzkovatelia dodržiavať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet