V krajinách Európskej únie (EÚ) v stredu (30. 10.) začali platiť vyrovnávacie clá až 35,3 percenta na dovoz batériových elektromobilov z Číny. Brusel k nim pristúpil, pretože sa s Pekingom nedokázal dohodnúť na priateľskom vyriešení sporu ohľadom podmienok dovozu.
Európska komisia (EK) v utorok (29. 10.) oznámila, že uzavrela antisubvenčné vyšetrovanie a že zavádza dodatočné clá na obdobie piatich rokov. Rozhodnutie bolo hneď v utorok uverejnené v Úradnom vestníku EÚ. Čína sa proti clám ohradila.
Elektromobily sa stali hlavným jablkom sváru v širšom obchodnom spore ohľadom vplyvu čínskych vládnych dotácií na európske trhy a silnejúceho rastu exportu takzvaných zelených technológií z Číny do EÚ. Clá na elektromobily zostanú v platnosti päť rokov, ak sa dovtedy nenájde zmierovacie riešenie.
„Prijatím týchto primeraných a cielených opatrení po dôslednom vyšetrovaní sa zastávame spravodlivých trhových princípov a európskej priemyselnej základne,“ uviedol v utorok výkonný podpredseda EK Valdis Dombrovskis.
„Súčasne zostávame otvorení možnému alternatívnemu riešeniu, ktoré by bolo účinné pri riešení zistených problémov a kompatibilné so Svetovou obchodnou organizáciou (WTO),“ dodal.
Zvýšený dovoz elektromobilov z Číny
Európska komisia, ktorá v mene 27 členských krajín EÚ riadi obchodné spory, poukazuje na výrazný nárast dovozu elektromobilov z Číny do EÚ. Kým v roku 2020 podiel elektrických áut vyrobených v Číne dosahoval na unijnom trhu elektromobilov 3,9 percenta, do septembra 2023 sa dostal na 25 percent.
Komisia tvrdí, že je to čiastočne výsledok nečestných subvencií poskytnutých automobilkám čínskou vládou. Peking takéto tvrdenie odmieta a poukazuje na technologický pokrok v Číne.
„Čína s tým nesúhlasí, rozhodnutie neprijíma a podala žalobu v rámci mechanizmu WTO pre urovnávanie sporov,“ uviedlo čínske ministerstvo obchodu. „Čína bude aj naďalej prijímať všetky potrebné opatrenia, aby rozhodne chránila legitímne práva a záujmy čínskych spoločností,“ cituje z vyhlásenia ministerstva agentúra AP.
Agentúra Reuters s odvolaním sa na svoje zdroje uviedla, že Peking čínskym automobilkám povedal, aby zastavili investičné plány v tých krajinách EÚ, ktoré hlasovali za zavedenie ciel.
Členské krajiny o clách hlasovali 4. októbra, za clá sa vyslovili napríklad Francúzsko, Taliansko a Poľsko, proti clám bolo päť krajín, a to Nemecko, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a Malta. Česká republika sa hlasovania zdržala, napísal vtedy s odvolaním sa na svoje zdroje Reuters.
Čína nové opatrenia neoznámila
Žiadne nové opatrenia proti EÚ v stredu čínske ministerstvo neoznámilo. Čína už skôr pohrozila odvetou proti európskym firmám, ktoré na čínsky trh vyvážajú mliečne výrobky, brandy a výrobky z bravčového mäsa.
Brusel tieto kroky odsúdil ako neoprávnené. Namiesto ďalších opatrení teraz čínske ministerstvo zdôraznilo ochotu pokračovať v rokovaniach s EK s cieľom dosiahnuť „čo najskôr“ riešenie, ktoré by mohlo clá zvrátiť. To je cesta, ktorú preferuje aj Nemecko.
Komisia zavádza clo 17 percent na elektromobily od čínskeho výrobcu BYD, 18,8 percenta na elektromobily od firmy Geely a 35,3 percenta na autá, ktoré vyváža čínsky štátny podnik SAIC. V EÚ pritom štandardne platí na dovoz áut desaťpercentné clo. To znamená, že najvyššie clo na dovoz elektromobilov z Číny teraz predstavuje 45,3 percenta.
Komisia už skôr uviedla, že najvyšším clom zaťažia tie automobilky, ktoré s EK nespolupracovali pri vyšetrovaní dopadov dotácií poskytnutých čínskou vládou. Geely predáva napríklad značky Polestar alebo Volvo. SAIC zase vlastní britskú značku MG, ktorá patrí k najpredávanejším elektromobilom v Európe.
Na ostatných výrobcov elektromobilov v Číne, vrátane tých západných, ako je Volkswagen a BMW, sa bude vzťahovať clo 20,7 percenta. Na elektromobily americkej značky Tesla vyrobené v Číne zavádza komisia clo 7,8 percenta. Pri tomto poplatku EK uvádza, že k nemu dospela na základe „individuálnej kalkulácie“.
Clá automobilkám vadia
Zavedené clá vadia predovšetkým nemeckým automobilkám, pre ktoré je Čína dôležitým trhom. Manažéri týchto automobiliek sa obávajú, že spor o clá bude mať negatívne dopady na odbyt ich áut v Číne. A to v čase, keď už majú dosť problémov pre vysoké náklady v súvislosti s požiadavkami EK na prechod k takzvaným čistým zdrojom energie.
Clá na elektromobily v krajinách EÚ sú pre čínskych výrobcov ďalšou prekážkou. Už teraz sa totiž nedostanú na potenciálne obrovský americký trh. Spojené štáty totiž tento rok na jar clo na dovoz elektromobilov z Číny zvýšili na štvornásobok. Takže clo je tam teraz viac ako 100 percent.
Vláda demokratického prezidenta Joea Bidena clá tiež zdôvodnila rozsiahlymi dotáciami. Tie Peking čínskym automobilkám poskytuje, a tiež pripomenula, že dovoz elektromobilov z Číny do USA vlani vzrástol o 70 percent.