Na hlavný obsah

Železničná spoločnosť s rýchlymi IC vlakmi v novom grafikone nepočíta. Chce ich nahradiť expresmi

Cestovanie sa môže opäť predĺžiť o desiatky minút.

Železničná spoločnosť s rýchlymi IC vlakmi v novom grafikone nepočíta. Chce ich nahradiť expresmi
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Národný dopravca plánuje zrušiť najrýchlejšie vlakové spojenie medzi Bratislavou a Košicami. IC vlaky by mal nahradiť častejšími expresmi. Cestovanie by sa však predĺžilo o desiatky minút.

Podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo by zrušenie týchto vlakov bolo presným opakom toho, čo robia iné krajiny. Spojenia, naopak, zrýchľujú. Ministerstvo dopravy zatiaľ zámer železníc nekomentovalo.

Z hlavného mesta Bratislavy do metropoly východu Košíc to IC vlakom trvá približne štyri hodiny 40 minút, za predpokladu, že vlak nemešká. V návrhu nového grafikonu, ktorý by mal platiť od decembra železničná spoločnosť už s komerčnými IC vlakmi nepočíta.

Prečo už na Slovensku pravdepodobne nebudú premávať IC vlaky zisťoval v Správach redaktor STVR Radoslav Šebo:

„IC vlaky nemajú žiaden príspevok a dotáciu od štátu. Takže keď sa v tom vlaku vezie 120 až 150 ľudí, lebo ostatní sú v expresoch, resp. sú v autách, tak jednoducho vlaky sú stratové. Takže Železničná spoločnosť Slovensko sa to rozhodla vyriešiť touto cestou,“ odôvodnil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

V súvislosti s prípadným zrušením IC vlakov z Bratislavy do Košíc ZSSK deklaruje, že expresy, ktoré budú jazdiť namiesto nich, pôjdu v pravidelnejších intervaloch.

„Naším cieľom je zvýšiť kapacitu spojení nielen na linke Bratislava – Žilina – Košice, aby sme cestujúcim poskytli viac spojov a vyššiu flexibilitu pri plánovaní ciest,“ priblížil hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Expresy na tejto trase jazdia aj dnes, a to každé dve hodiny. Po novom by mali chodiť každú hodinu. Cesta z Bratislavy do Košíc alebo v opačnom smere by sa však predĺžila asi o 40 minút, na rozdiel od jazdy IC vlakom.

„Ideme opačnou cestou ako okolité krajiny, vyspelé krajiny, lebo rušíme najrýchlejšie spojenia,“ zhodnotil Matej.

Podľa Ondreja Mateja by bolo vhodné ponechať minimálne jeden ranný IC spoj a jeden večerný. Zároveň by sa podľa neho mali aj tieto vlaky dostať do zmluvy so štátom, teda medzi železničnou spoločnosťou a ministerstvom dopravy. „Aby na nebol taký istý príspevok, ako na ten expresný rýchlik,“ dodal.

Zatiaľ ide o návrh

Či na takúto zmenu vidí ministerstvo dopravy priestor, nie je známe. Rezort v písomnom stanovisku poukázal na to, že zatiaľ ide len o návrh grafikonu, a preto ho nebude komentovať. Zrušenie IC vlakov a ich nahradenie častejšími expresmi tak zatiaľ ešte nie je definitívne.

„Konečné rozhodnutie o zavedení týchto zmien padne po schválení nového grafikonu,“ informoval Drevický. Železničná spoločnosť cestujúcu verejnosť ubezpečuje, že akékoľvek zmeny nebudú mať vplyv na kvalitu cestovania.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko