Počas akcií zameraných na zľavy, teda v rámci takzvaného Black Friday, sa môžu spotrebitelia stretnúť aj s viacerými nekalými praktikami. Na čo si dať pozor, sme sa pýtali vedúcej právnej poradne spotrebiteľskej organizácie dTest Karolíny Valouchovej.
„Black Friday máme tak dlho, pretože obchodníci sa snažia využiť marketingový ťah. Snažia sa spotrebiteľov nalákať do obchodu, aby prišli a nakúpili aj to, čo vôbec neplánovali kúpiť,“
V porovnaní s USA, odkiaľ k nám Black Friday prišiel, sú u nás zľavy menšie. „V USA sú tie zľavy naozaj veľké, preto vidíme zábery utekajúcich ľudí do obchodov, prípadne sa aj bijú,“ hovorí Valouchová.
Pripomína, že obchodníci sa u nás dopúšťajú toho, že uvádzajú tzv. falošné zľavy. „Zľavu teda nepočítajú z najnižšej ceny za posledných 30 dní, ale uvádzajú zľavu z bežnej ceny, čo ale nie je skutočná zľava,“ upozorňuje odborníčka.
Odborníčka radí, že odolať marketingovým ťahom pomôže nákupný zoznam s tým, čo naozaj chceme a potrebujeme. „Niekedy pre nás nemá zmysel brať si dve veci za cenu jednej, lebo nám stačí tá jedna,“ dodáva.
Valouchová varuje aj pred sloganmi typu: Posledná šanca. „Na veľa ľudí to naozaj účinkuje. Problematické by bolo, pokiaľ by obchodníci vyvolávali dojem, že je to obmedzená ponuka, ale v skutočnosti by nebola,“ hovorí.