Na hlavný obsah

Bývalý vládny špeciál sa mení na atrakciu. Tupolev putuje z bratislavského letiska do zábavného parku na Liptove

Lietadlo pred prepravou demontujú.

Bývalý vládny špeciál sa mení na atrakciu. Tupolev putuje z bratislavského letiska do zábavného parku na Liptove
Na snímke rozoberajú vládny špeciál. Foto: TASR/Dano Veselský

Kedysi ním prepravovali prezidentov a najvyššie vládne špičky, teraz bude atrakciou v zábavnom parku na Liptove. Bývalý vládny špeciál Tupolev TU-154M už viac ako tri mesiace demontujú na viacero častí, aby ho dokázali prepraviť. Prípravy na prevoz niekdajšieho vládneho špeciálu na bratislavskom letisku vrcholia.

Tupolev TU-154M slúžil ako vládny špeciál od roku 1998. Poslednýkrát letel pred 14 rokmi a odvtedy bol uzemnený na letisku v hlavnom meste. Zub času sa zahryzol aj do jeho interiéru.

„Lietadlo je zložené z troch častí v rámci usporiadania sedadiel. Prvá časť sa nachádza vpredu, kde je vyčlenený priestor pre hlavného pasažiera, či už to bol prezident, predseda vlády alebo predseda parlamentu,“ vysvetľuje bývalý riaditeľ leteckého útvaru ministerstva vnútra SR Daniel Macho.

Na palube lietadla nechýba ani takzvaná rokovacia miestnosť. Na týchto miestach sa dolaďovali posledné detaily pred každou zahraničnou pracovnou cestou. Nachádza sa v ňom aj audiovizuálna technika, ktorá dnes ale pripomína skôr kúsky z múzea. „V zadnej časti sú vytvorené štyri kupé pre 16 cestujúcich, ktorí sprevádzali tú hlavnú osobu,“ pokračuje Macho.

Preprave leteckého špeciálu sa v Správach venoval redaktor Radoslav Šebo:

Najdlhší let na Nový Zéland

Tento vládny špeciál bol konštruovaný na lety do vzdialenosti približne šesťtisíc kilometrov. Ten najdlhší let sa uskutočnil s medzipristátím až do Nového Zélandu. „Boli vtedy olympijské hry v Austrálii a popritom bola nejaká návšteva na Novom Zélande. Cestujúcich vtedy bolo menej ako posádky,“ spomína bývalý palubný inžinier Dušan Dubeň.

Lietadlo si od štátu kúpil podnikateľ z Liptova. Ťažkou technikou ho teraz demontujú, aby ho vôbec vedeli prepraviť, keďže už nie je letuschopné.

„Je to veľmi špeciálne lietadlo. Vyvíjala sa s ním aj naša Slovenská republika. Vzhľadom na to, že je to jedinečné lietadlo, bola by veľká škoda, keby takéto lietadlo skončilo na šrotovisku,“ tvrdí nový majiteľ lietadla Cyril Fogaš.

Časti niekdajšieho špeciálu budú prevážať niekoľko dní, najmä počas nočných hodín, s dopravnými obmedzeniami a s prestávkami. Na Liptov by mal doraziť v piatok.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny