Solún sa zhruba po pol storočí dočkal svojej prvej linky metra. Druhé najväčšie grécke mesto, kde žije viac ako 320-tisíc ľudí, od soboty (30. 11.) obsluhuje linka s 13 stanicami a plne automatizovanými súpravami. Informovala o tom agentúra Reuters.
Stavbu, ktorá sa začala v roku 2006, komplikovali archeologické nálezy aj dlhá finančná kríza, do ktorej sa krajina dostala v minulom desaťročí.
Metro v Solúne pred spustením v sobotu popoludní navštívili okrem iného grécky premiér Kyriakos Mitsotakis či prezidentka Katerina Sakellaropulosová.
Metro, ktoré má kapacitu prepraviť až 250-tisíc ľudí denne, by malo výrazne odľahčiť prevádzky v Solúne. Počíta sa s tým, že súčasná trať bude v budúcnosti predĺžená.
Prvé plány na vybudovanie metra boli schválené v roku 1976. Stavebné práce sa však začali až v roku 2006 a trvali takmer 20 rokov. Skoro desať kilometrov dlhá trať sa musela vyrovnať s bohatými archeologickými nálezmi.
Pri výstavbe robotníci našli stavby a pozostatky z čias antického Ríma a byzantského obdobia. Niektoré z nich sú zakomponované do staníc metra.
Výstavbu skomplikovala aj kríza verejných rozpočtov, ktorá grécky štát prinútila k redukcii výdavkov. Dĺžka prác vyvolala v Grécku posmech a satirické narážky.
Mitsotakis pri sobotnom spustení prevádzky uviedol, že výstavba metra stála tri miliardy eur. Z vyhlásenia premiéra nie je jasné, či je v tejto sume zahrnuté aj obstaranie súprav pre metro.