Za pád lanovky v českom Ještědi, ktorý si v roku 2021 vyžiadal jednu obeť, sú zodpovední revízni technici, ktorí ignorovali jej zlý stav a chýbajúcu automatickú brzdu. Informoval o tom český portál iDnes.cz, ktorému sa podarilo získať závery vyšetrovania.
Príčinu nešťastnej udalosti vyšetrovala česká železničná inšpekcia. Tá potvrdila, že lano, po ktorom sa lanovka pohybovala, sa pretrhlo v dôsledku korózie.
„V prípade poškodeného lana bolo zjavné rozsiahle korózne napadnutie, zatiaľ čo nepoškodené lano vykazovalo len mierne korózne napadnutie. Významným prvkom, ktorý prispel k procesu poškodenia ťažného lana, bola pozorovaná výrazná korózia jednotlivých drôtov, ktorá viedla k oslabeniu ich prierezu,“ uvádza sa podľa portálu v správe.
Vyšetrovatelia tiež zistili, že lanovka bola v prevádzke aj napriek chýbajúcim prvkom zabezpečujúcich aktiváciu automatickej brzdy. Podľa ich záverov sú za to zodpovední revízni technici. „Tieto osoby dlhodobo vykazovali zjavné nedostatky vo svojej činnosti,“ znie v správe.
„Vyšetrovaním sa zistilo, že v čase projektovania a počas celej prevádzky predmetnej lanovky normy obsahovali požiadavku na automatickú aktiváciu brzdy vozňa, a preto mali byť vozne tejto lanovky vybavené brzdou vozňa, ktorá by sa automaticky aktivovala pri pretrhnutí ťažného lana,“ informujú vyšetrovatelia.
Automatická brzda slúži v prípade pretrhnutia ťažného lana na zastavenie lanovky na mieste bez zásahu človeka. Lanovka ju má podľa európskych noriem obsahovať.
Kabína na Ještědi spadla v októbri 2021 z 30-metrovej výšky, pričom zomrel jej sprievodca. Porucha sa vyskytla aj v druhej kabíne, v ktorej práve cestovalo 14 osôb. Ako uvádza iDnes, rútila sa veľkou rýchlosťou smerom k dolnej stanici. Zamestnancom sa ju však podarilo včas zastaviť.