Na linku 155 prichádza ročne približne 140-tisíc hovorov, ktoré nie sú akútne. Aj preto chce Operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby (ZZS) zriadiť novú linky pomoci s číslom 116 117. Má odľahčiť číslo 155. Proti jej vzniku je časť záchranárov a operátorov.
„Dieťa ma teplotu a matka, pretože vo večerných hodinách o deviatej – desiatej si nevie dať rady, tak jednoducho volá na túto linku a prosí o pomoc,“ opísal vedúci odboru zdravotnej starostlivosti ZZS Jozef Karaš.
Práve pre takéto prípady by mala slúžiť pripravovaná linka. Má zlepšiť využívanie záchrannej zdravotnej služby a poskytovať pacientom kvalitnejšiu pomoc pri neurgentných zdravotných problémoch.
Novej zdravotníckej infolinke sa venovala v relácii Správy redaktorka STVR Rebeka Filandová:
„Linka bude fungovať pod Operačným strediskom ZZS. Pacienti sa budú môcť dovolať priamo alebo ich prepoja z linky 155. Bude určená na riešenie neurgentných hovorov, ako napríklad konzultácie, transporty pacientov medzi nemocnicami, a poobne.,“ vysvetlilo v písomnom stanovisku ministerstvo zdravotníctva.
Benefitom pre pacienta má byť to, že sa mu na novej linke budú môcť venovať dlhšie a dôkladnejšie. Tak záchranári zistia, či pacient skutočne potrebuje pomoc záchrannej zdravotnej služby.
„A ak sa dobre spracuje hovor, ak sa dobre odporučí, povedzme liečba alebo ďalší postup pre pacienta, tak pacient nemusí navštíviť ústavné zdravotnícke zariadenie, urgentné príjmy,“ doplnil Karaš.
Ďalšie čísla môžu priniesť zmätok
S nápadom vytvoriť novú tiesňovú linku nesúhlasia záchranári ani niektorí odborníci z oblasti urgentnej medicíny. Podľa nich bude zbytočná a kontraproduktívna.
„Už dnes máme problém ľuďom vysvetliť, či majú volať 155 alebo 112, kedy je lepšie volať ktoré číslo. Pridaním ďalšieho čísla do tohto celého systému len vnesieme viacej zmätku,“ reagoval prezident Asociácie ZZS Matej Polák.
Matej Polák tvrdí, že nové číslo bude klásť na ľudí nároky, aby si sami určili, aké závažné sú ich zdravotné problémy. „Je nereálne toto žiadať od človeka, ktorý momentálne pociťuje nejaký zdravotný diskomfort, aby sa ešte rozhodol, či to je emergentné alebo neemergentné a pamätal si niekoľko telefónnych čísiel,“ dodal.
S novou linkou nesúhlasia ani samotní operátori. Riaditeľovi operačného strediska poslali otvorený list.
„Zavedenie tejto linky považujem za absolútne bezpredmetné, pretože rozhodne nebude benefitom pre pacienta. Naopak, bude pre neho znamenať chaos v štruktúre záchrany jeho zdravia či života, predĺži čas jeho volania a dokonca môže v niektorých situáciách zapríčiniť zhoršenie jeho zdravotného stavu či smrť,“ znie v otvorenom liste.
V prípade, že poslanci schvália novelu zákona, linka by mala začať fungovať od 1. septembra 2025.