Nemecký automobilový priemysel, kedysi známy svojou neohrozenou pozíciou v technológii, zažíva krízu. A nemôže zato len Donald Trump a clá. Konštatuje britský denník The Guardian.
Tento úpadok má podľa novín korene hlboko v jeho vlastných vnútorných problémoch, najmä v pretrvávajúcej nadradenosti, neochote k zmene a odmietaní riskovať.
Základným princípom nemeckého biznis modelu bola podľa denníka vysoká odbornosť pracovníkov, ktorí mali dlhodobé kariérne vyhliadky a častokrát sa podieľali na riadení firiem.
Tento prístup spolu s technickou orientáciou manažérov podporil kultúru postupného inovovania a zdokonaľovania existujúcich technológií, namiesto riskovania s novými a prevratnými nápadmi.
Kríze nemeckého automobilového priemyslu sa v rozhlasovej relácii Čítanie zo zahraničnej tlače venoval redaktor Viliam Hauzer:
Výzvy prišli zvonka
The Guardian však tvrdí, že skutočné výzvy pre nemecký automobilový priemysel neprišli zvnútra, ale zvonka. S nástupom spoločnosti Tesla sa trh začal orientovať na elektromobily, pričom nemecké automobilky zostali na vážkach. Obávali sa straty svojho technologického náskoku a ohrozenia tradičných dodávateľov pre spaľovacie motory.
Tesla však rástla s podporou silného amerického kapitálu a stala sa jednou z najhodnotnejších automobiliek na svete.
Ďalšiu veľkú hrozbu predstavuje Čína. Nemecké automobilky tam otvorili továrne s nádejou, že získajú podiel v rozsiahlej čínskej ekonomike. Museli však zakladať spoločné podniky s čínskymi spoločnosťami.
To viedlo k odovzdaniu know-how potenciálnym konkurentom. Tí sa začali orientovať na elektrické vozidlá, čím predbehli nemeckých výrobcov, ktorí zostali závislí od tradičných technológií.
Doháňanie čínskych konkurentov
Dnes čelia nemecké automobilky nezvyčajnej situácii, konštatujú britské noviny. Musia doháňať náskok čínskych konkurentov. Značky ako Nio či Xiaomi produkujú luxusné elektromobily za nižšie ceny, čo spôsobuje, že nemecké značky strácajú pozície.
Nemecký automobilový priemysel symbolizuje nostalgický pohľad na ekonomický zázrak 50. a 60. rokov. Hoci sú firmy formálne otvorené inováciám a ochotné riskovať, mnohé z nich sa pokúšajú uchovať čo najviac z tradícií, ktoré im kedysi prinášali úspech.
Tento kontrast vystihuje dilemu, v ktorej sa nemecký automobilový priemysel nachádza. Chcel by napredovať, ale súčasne sa snaží udržať pozíciu, ktorú mal kedysi. Uzatvára britský The Guardian.