Na hlavný obsah

Končí na hranici katastrov a nikam nepokračuje, je šmykľavá a nebezpečná: Cyklotrasa na Spiši vyvoláva množstvo otázok

Projekt za viac ako štyri milióny eur vedie z veľkej časti lesom.

Končí na hranici katastrov a nikam nepokračuje, je šmykľavá a nebezpečná: Cyklotrasa na Spiši vyvoláva množstvo otázok
Ilustračná snimka. Foto: STVR

V Košickom kraji pribudli v ostatných rokoch stovky kilometrov cykloturistických trás. Najnovší úsek Harichovce – IIiašovce – Spišská Nová Ves, ktorý bol vybudovaný len nedávno, však vyvoláva medzi ľuďmi množstvo otázok.

Jedni betónovej cykloceste vyčítajú, že vedie z veľkej časti lesom, iní, že je šmykľavá a nebezpečná. Ďalší, že projekt za viac ako štyri milióny eur končí na hranici s okresom a nikam nepokračuje. Zdá sa však, že kompetentných nič z toho netrápi.  

Susedné obce Iliašovce a Harichovce sa pred rokmi dohodli, že vo svojom katastri vybudujú pre obyvateľov novú cykloturistickú trasu.

“Všetky povolenia na značenie cykloturistickej trasy sme vybavoval v roku 2016 alebo 2017. Vtedy bola zapojená do siete. Má oficiálne svoje čísla a myslím, že sa stala veľmi populárnou,“ uviedol správca cyklotrás v oblasti Dolného Spiša Vladimír Nováček.  

Existujúcu lesnú cestu sa obce časom rozhodli spevniť a vybetónovať. Dali spracovať projektovú dokumentáciu a uchádzali sa o finančné prostriedky z eurofondov. V prvej etape prepojili susedné obce Iliašovce a Harichovce. 

“V prvej etape boli úspešné iba Harichovce. Bola podmienka, že tam musí byť spojnica medzi dvomi obcami,“ ozrejmil starosta obce Harichovce Lubomír Belej.

“Aj zo strany Harichoviec to ide po našom katastri, čiže samozrejme, tiež boli nejaké nájomné zmluvy. Musela tam byť súčinnosť našej obce, že s tým súhlasíme,“ povedala starosta obce Iliašovce Anna Frankovičová.

Cesta končí na hranici katastrov

V druhej etape mala cesta pokračovať z Iliašoviec do Spišskej Novej Vsi. Obec však pôvodnú projektovú dokumentáciu neprepracovala, a tak nová cyklotrasa končí na hranici katastrov. Cyklisti sa ňou tak do Spišskej Novej Vsi nedostanú. 

“Projektovú dokumentáciu sme v podstate zdedili. Keď som nastúpila do funkcie aj s novými poslancami a v roku 2021 vyšla výzva, tak sme si povedali, že skúsime oprášiť ten projekt. Skúsili sme ho tak podať, aby vynaložené prostriedky nezostali len niekde v skrini,“ skonštatovala Frankovičová.

Boli sme sa prejsť po časti cesty, ktorá nebola zapojená do projektu a je to v katastri Spišskej Novej Vsi. “Tu je len cesta súkromných vlastníkov, ktorá sa v projekte nespomína. Samozrejme kvôli tomu, že by to museli najprv vysporiadať,“ povedal miestny aktivista Andrej Šimko.

“To, že skončil Iliašovský chodník hore nad záhradkárskou oblasťou, to je jednoducho fakt, že tam končí kataster mesta Spišská Nová ves,“ vyhlásil primátor mesta Spišská Nová Ves Pavol Bečarik.

“Obec spracuje nejakú projektovú dokumentáciu, splní všetky podmienky výzvy a ten cyklochodník napríklad niekde končí, lebo nemá iné možnosti. Ale nakoľko EÚ to podporuje, tak si myslím, že každá obec sa snaží aspoň takto urobiť niečo pre svojich ľudí a veríme, že sa to naozaj prepojí,“ konštatovala Frankovičová.

“Logiku dáva, že sa stretnú viaceré obce a si to nakreslia, že my chceme spraviť to alebo to, pokračovanie logické to má také. V tomto prípade k tomu nedošlo,“ uviedol Bečarik.  

“V tomto prípade sme priamo neoslovovali Spišskú Novú Ves, či je tam možnosť, lebo by sme sa vtedy nevedeli zapojiť do tej výzvy,“ ozrejmila starostka Iliašoviec Frankovičová.

Ide o úsek dlhý približne 800 metrov. Primátor mesta Spišská Nová Ves si myslí, že takého nadkatastrálne úseky by už mal riešiť vyšší orgán, možno Košický samosprávny kraj.

Betónová časť vedie lesom

Miestni novej „atrakcii“ vyčítajú, že betónová cesta vedie z väčšej časti lesom. Pod petíciu za zmenu trasovania sa podpísalo viac ako 500 obyvateľov dotknutých obcí. Betónový povrch je podľa nich šmykľavý a nebezpečný. Vybetónovanie cyklotrasy pritom stálo spolu vyše štyri milióny eur. 

“Už od začiatku sa mi nepáčilo, že to bolo situované do lesa. Pritom sú iné možnosti, ktoré neboli využité, ani sa vlastne nad nimi nikto nepozastavil,“ vyhlásil miestny aktivista Andrej Šimko.   

Cyklotrasa, vedie aj cez urbárske pozemky, čo tiež vyvoláva otázniky. “Zmluva o dlhodobom prenájme s urbárskou spoločnosťou Harichovce bola realizovaná už v roku 2017. Túto zmluvu sme v roku 2021 prejedávali s urbársko-pasienkovým združením v Harichovciach. Bola predĺžená na dobu trvania nájmu do 31. 12. 2032. Odplata tam je jedno euro ročne,“ informovala starostka obce Iliašovce Anna Frankovičová.

Na otázku, či budú zmluvu do budúcna predlžovať, predseda urbariátu Jozef Gregorik povedal, že sa na tom dohodnú potom

“Verím, že je to aj v záujme urbáru aj obcí. Cesta je spevnená, môžu ju stále využívať, preto je robená tým spôsobom, že má betónový základ,“ konštatovala Frankovičová.

“Aj v tej žiadosti je, že to bude využívané aj pre ťažbu, aj pre urbariát čiastočne, práve preto je tam projektovaná nosnosť na 40 ton,“ ozrejmil starosta obce Harichovce Lubomír Belej.

“Spája to dve obce, ale úsek, ktorý bol zabetónovaný v lese, no tak to je trošku iná káva. Myslím si, že betón do lesa nepatrí,“ vyjadril sa správca cyklotrás v oblasti Dolného Spiša Vladimír Nováček.

Podľa urbáru je chodník zmysluplný

Podľa miestneho aktivistu nikto nemal pochopenie s touto stavbou. “Existujúca trasa, tak ako bola niekedy, vyhovovala na všetky druhy športu,“ povedal Andrej Šimko.

“Málokde som sa stretol s betónovými cestami pre cyklistov. A ak, tak sú to asfaltové cesty a väčšinou to nie sú cykloturistické trasy takto upravované, ale sú to trasy, ktoré ľudia používajú na príchod do práce,“ vysvetlil Nováček.

Počas dažďa tečie voda stredom cesty a podľa Šimka sa tu strašne šmýka. Predseda urbariátu tvrdí, že chodník je zmysluplný a bude si za tým stáť.

“Podmienky výzvy sme splnili. Išlo to cez ohlášku, bola to úprava existujúcich komunikácií,“ vyhlásila Frankovičová.

Cesta bez stavebného povolenia

Cestu postavili bez staveného povolenia, čo sa nepozdávalo Krajskému pamiatkovému úradu v Košiciach. Úsek cyklotrasy okolo historického letohrádku preto obec musela vynechať. 

“Ako dotknutému orgánu nebolo jasné, prečo ich nikto neoslovil. Problém je práve to, že nebolo stavebné konanie a robilo sa to len stavebným oznámením,“ ozrejmil Šimko.

Je to archeologická lokalita letohrádok Sans Souci. “Do podnetu nikto neriešil, že je to archeologická lokalita. Archeologické prieskumy tam nikdy pamiatkový úrad nenariadil ani neriešil,“ povedala Frankovičová.

“Pokiaľ bude chcieť stavebník pokračovať v začatej stavbe cyklochodníka, musí dodržať aj podmienky právoplatného rozhodnutia KPÚ Košice o povinnosti zabezpečiť archeologický výskum,“ zaznelo v písomnom stanovisku Krajského pamiatkového úradu v Košiciach.

Starostka obce Iliašovce Anna Frankovičová uviedla, že ak bude mať obec na to peniaze v rozpočte, chcú to urobiť. “Z historického a archeologického hľadiska neverím, že by dovolili, aby tam išiel nejaký betónový chodník,“ reagoval predseda Sans Souci Ondrej Frankovič.

Harichovce strážili subdodávateľovi techniku

Cestu postavila spoločnosť Eurovia SK, ktorá vo verejnom obstarávaní uviedla, že dielo bude realizovať bez subdodávateľov. Obec Harichovce, pritom jednému zo subdodávateľov strážila techniku. Za to zinkasovala nemalé peniaze. 

“Bola tam faktúra na 42-tisíc eur. To bolo za stráženie techniky, voda, hasiči, elektrina, všetko to bolo vyplatené. Obec mala to stráženie, ale neviem, či tam niekto chodil,“ prezradil subdodávateľ prác v Harichovciach Peter Lapka.

Podľa starostu obce tam pracovali požiarnici, ktorí aj poskytovali servis, keď sa lial betón. “Liali ho, lebo máme k dispozícii auto, ktoré ochladzovalo. Nikto nebude tieto aktivity robiť grátis,“ povedal starosta Harichoviec. Na otázku, či má obec podnik, alebo na základe čoho fakturovala, odpovedať nevedel.

“Keď s niekým robím zmluvy, tak mám zisťovať, že na čo majú oprávnenie a na čo nemajú?“ pýtal sa Lapka.

Starosta Harichoviec robil aj iné projekty, no takúto zmluvu mal len v súvislosti s Euroviou. “Keď niekto realizuje činnosť a požiada obec o súčinnosť, tak obec to samozrejme nebude robiť zadarmo a je vďačná, že takéto možnosť je“ vyhlásil starosta Lubomír Belej.

Podobný scenár v susednej obci

Podobný scenár sa opakoval aj v susednej obci Iliašovce. Tá si pre zmenu prilepšila vďaka tomu, že hlavnému subdodávateľovi Eurovie prenajímala sklady a pozemky. “Oslovili nás s tým, že potrebujú uskladniť veľa strojov a materiálov,“ povedala Frankovičová. Potvrdila, že ponuka spoločnosti prišla priamo od konateľa pána Milana Ptáčka.

“Kopec techniky, ktorá tam bola a všetko ostatné náleží k tomu, aby sa vytvorilo tzv. vysunuté pracovisko. Vždy je lepšie spolupracovať s domácimi ako s cudzími. Takto vznikla tá zmluva,“ uviedol zástupca subdodávateľskej spoločnosti VVMP Milan Ptáček.  

Starostka obce povedala, že konateľ spoločnosti prišiel so sumou 57-tisíc eur za štyri a pol mesiaca. “Navrhoval som to a bol som rád, že niekto povedal áno a súhlasil s takouto cenou,“ vyhlásil Ptáček.

Obec nemá stanovené ceny nájmov

Obec nemá všeobecné záväzné nariadenie, ktorým by sa riadila a mala stanovené ceny nájmov. “Máme ale zásady obce, aby to bolo efektívne a nebolo to podhodnotené. Pri tomto bol urobený prieskum trhu,“ ozrejmila starosta obce Iliašovce Anna Frankovičová.

“Návrh prišiel od nich. Povedali sme si, že keď je taká ponuka a chcú nám za to zaplatiť, tak by som asi nebola dobrý štatutár obce, ak by som povedala nie,“ pokračovala Frankovičová.

“Už to vyšetrovala prokuratúra aj policajti. Skoro tie peniaze prepadli. Stále máte nejaké debaty o tom, že prepadávajú európske peniaze. Teraz idete riešiť, lebo sa nejakému pánovi Šimkovi nepáči, že tam vznikla takáto cesta?“ vyhlásil Ptáček.

“Spoločnosť Eurovia SK dielo realizovala v súlade s projektom a zmluvou o dielo. Nie je v našej kompetencii vyjadrovať sa k otázkam, ktoré prináležia projektantovi, resp. objednávateľovi diela,“ zaznelo v písomnom stanovisku spoločnosti Eurovia SK.

Aktivista podal podnety a sťažnosti

Miestny aktivista Andrej Šimko písal v súvislosti s výstavbou tohto chodníka viacero podnetov, sťažností, no nepochodil. “Začal som petíciou, tá bola neúspešná, lebo do dnešného dňa nemám žiadnu odpoveď od obce Iliašovce. Kontaktoval som ministerstvo investícii, tí mi odpísali, že táto stavba dostala plný počet bodov na základe externých hodnotiteľov,“ informoval Šimko.

“Žiadosť bola hodnotená odbornými hodnotiteľmi. Údaje nie sú verejne dostupné, avšak sú archivované a prístupné pre orgány vykonávajúce ich následnú kontrolu,“ písalo sa v stanovisku ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

“Posledný podnet, ktorý som dával bol, že cesta končí na súkromných pozemkoch, tak na ten mi vôbec neodpovedali,“ pokračoval Šimko.

“Ministerstvo investícii, regionálneho rozvoja a informatizácie, ako riadiaci orgán pre Integrovaný regionálny operačný program, obdržal podnet od p. Šimka, ktorým sa zaoberal a vyhodnotil ho ako neopodstatnený,“ zaznelo v ďalšom písomnom stanovisku ministerstva.   

“Zákazku v Harichovciach úrad kontroloval ešte pred podpisom zmluvy a nezistil tam žiadne porušenia zákona, ktoré by nejakým spôsobom negatívne ovplyvňovali výber dodávateľa. Zákazku v Iliašovciach úrad nekontroloval,“ vyhlásil riaditeľ odboru komunikácie a protokolu Úradu pre verejné obstarávanie Michal Dzurjanin.

Ľudia sú vďační aspoň za chodník

“Táto stavba určite administratívne zabrala zúčastneným obciam – Iliašovciam a Harichovciam kopec času. Namiesto toho sa mali venovať veciam, ktoré sú problémové práve v obci,“ zhodnotil Šimko.

“Bola výzva na cyklochodník, tá nám bola schválená. Peniaze sme nemohli použiť inak. Radšej by som bola, ak by nám dali peniaze na dokončenie kanalizácie, ktorá sa tu buduje 18 rokov a čistička je v nedohľadne,“ skonštatovala starostka obce Iliašovce Anna Frankovičová.

Vo vzduchu visí aj otázka, ako dlho sa budú domáci tešiť z novej cykloturistickej atrakcie a kto bude do budúcna znášať náklady na jej opravu.

“Cesta tu nie je ani rok a už teraz je na veľa miestach popraskaná. Už sa stalo, že vyvrátilo jednu zábranu, ktorá tam je a opravoval to len miestny občan,“ prezradil Šimko.

“Pri bežnom využívaní cyklochodníka nepredpokladáme, že by obec tie náklady nevedela platiť,“ zhodnotila Frankovičová.

“Urobili sme to koncom roka 2020, čiže v roku 2025 končí udržateľnosť projektu. Potom už prakticky môžeme zmeniť aj účel použitia cesty. Napríklad, že to už nebude cyklochodník, možno to bude cesta pre motorové vozidlá,“ uzavrel starosta obce Harichovce Lubomír Belej.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny