V Košiciach na Sídlisku KVP plánovali originálne uvítacie tabule. Ich súčasťou je aj maľba sídliska od miestneho umelca. Mesto však osadenie tabúľ nepovolilo. Tvrdí, že by zvyšovali vizuálny smog.
Tabuľami chceli vytvoriť orientačné body, podporiť komunitného ducha a zvýšiť atraktívnosť sídliska pre súčasných aj budúcich obyvateľov a návštevníkov.
Sporu o osadenie uvítacích tabúľ v košickej mestskej časti Sídlisko KVP sa v reportáži v Správach venoval redaktor Ondrej Behún:
„Tabule sme chceli osadiť na vstupe a výstupe zo sídliska KVP. Máme tu štyri cesty, čiže celkovo osem tabúľ. Náš pôvodný zámer bol osadiť tieto tabule na stĺpy verejného osvetlenia, preto sme oslovili DPMK ako správcu. Tam to predstavenstvo zamietlo,“ priblížil starosta sídliska KVP Ladislav Lörinc.
Mestom neprešla ani možnosť osadiť uvítacie tabule na samostatných stĺpikoch pri cestách. „Útvar hlavného architekta mesta Košice považuje takéto reklamné tabule za vizuálny smog, proti ktorému dlhodobo bojujeme a zároveň tieto tabule môžu odpútavať vodičov,“ vysvetlil hovorca mesta Dušan Tokarčík.
Bezpečnostný problém?
Dopravný analytik súhlasí, že veľké množstvo značiek či reklám pri cestách tvorí bezpečnostný problém.
„Je ale otázne, či práve tieto dve tabule, ktoré by upozorňovali vodičov na to, že vchádzajú do mestskej časti, sú tým kľúčovým problémom a či nie je vhodnejšie zamerať sa na inú formu odstraňovania vizuálneho smogu,“ podotkol dopravný analytik Tomáš Burger.
Či sú tabule vizuálnym smogom, sme sa pýtali aj v uliciach sídliska. Náhodne sme oslovili 35 ľudí. Väčšina opýtaných s tabuľami problém nemá. Viac ako 20 percent je proti a zvyšku je to jedno.
„Mestské časti s mestom Košice zápasia o každé jedno euro. Tvrdia, že nemajú peniaze. Ale na to, aby vytvárali vizuálny smog, zrazu peniaze majú,“ skonštatoval primátor mesta Jaroslav Polaček.
„MČ KVP ako jediná z mestských častí v Košiciach odstránila všetky bilbordy z verejných priestorov,“ dodal Lörinc.
Mesto tvrdí, že za posledných päť rokov odstránilo minimálne sto nelegálnych bilbordov. Primátor však priznáva, že pre energetickú krízu museli peniaze na to určené presunúť inam. V odstraňovaní takýchto reklamných plôch chce však pokračovať.