Chystá sa zbraň proti nečestným praktikám obchodníkov pri zľavách. Nový zákon o ochrane spotrebiteľov pomôže ľuďom zistiť, či je pád cien pri veľkých výpredajoch ako Black Friday alebo po Vianociach skutočný. Vďaka tomu sa dokážu rozhodnúť, či sa im tovar oplatí kúpiť.
Obchodníci v minulosti obchodníci umelo navýšili cenu a potom z nej vypočítali zľavu. Dnes im však za takéto praktiky hrozí pokuta. „V súčasnosti majú predavači a obchodníci pri každom oznámení o znížení ceny povinnosť uviesť predchádzajúcu cenu, ktorá je najnižšia za posledných 30 dní. A z tejto ceny musia vyrátať zľavu,“ vysvetľuje vedúci odboru ochrany spotrebiteľa SOI Marián Jargaš.
Zákon o ochrane spotrebiteľa je v platnosti od leta a tak bude táto sezóna výpredajov podľa advokáta prvou zaťažkávacou skúškou. „Bude to skúška pre obchodníkov, aby si správne nastavili tie systémy. Rovnako to však bude skúška aj pre dozorné orgány, ktoré má štát k dispozícii. Slúžia na to, aby si štát to dodržiavanie vymáhal,“ tvrdí advokát Martin Baraniak.
Novým pravidlám pri nakupovaní sa v Správach venovala redaktorka Natália Križová:
Kým niektoré internetové obchody už zľavu pre zákazníka vypočítajú a prehľadne ukážu, či ide o skutočnú zľavu, pri iných je vhodné použiť porovnávač cien. „V ňom si prostredníctvom vývoja grafu ceny môžu preveriť, či zľava, ktorú obchodník ponúka, je tá skutočná a pravá,“ objasňuje obchodný riaditeľ Heureka Group Ján Kamenický.
Vysoké pokuty
Za porušovania zákona hrozia obchodníkom vysoké pokuty. „Pokuty sú vo výške štyroch percent z ročného obratu, alebo do dvoch miliónov eur. To platí v prípade, že obrat obchodníka nie je známy,“ dodáva Kamenický.
Výnimku o uvádzaní ceny má obchodník v prípade, ak cenu znižuje kontinuálne bez prerušenia. „Ak cena klesne napríklad o 10 % na týždeň a následne opäť o ďalších 10 %, bez ohľadu na dĺžku jednotlivých období, obchodník nemusí zakaždým prepočítavať pôvodnú cenu. Stačí, ak uvedie tú prvú,“ vysvetľuje Jargaš.
V najbližších týždňoch bude podľa odborníkov na počítačovú bezpečnosť rásť aj aktivita falošných e-shopov. Preto by mali byť zákazníci, ak vidia mimoriadne nízku cenu, obzvlášť opatrní.