V Trstenej na Orave otvorili zrekonštruovaný most. Bol v zlom technickom stave. Je na ceste druhej triedy a dal ho opraviť Žilinský samosprávny kraj. Po novom zvládne dvojnásobné zaťaženie. Mal by vydržať ďalších 50 rokov.
Most v Trstenej spája mesto s priemyselnou zónou a obcami Hornej Oravy s pokračovaním do Poľska. Po polroku ukončili jeho opravu. „Most bol zaradený v piatom stupni, teda jeho stav bol zlý, potom je ešte šiesty stav veľmi zlý a v siedmom stave sa už most uzatvára,“ priblížila predsedníčka Žilinského kraja Erika Jurinová.
Starý most bol zhrdzavený, vozovka zvlnená s trhlinami. Odvodnenie nefungovalo. „Začali sme vybúraním mostného zvršku, kompletne vybúranie ríms, vybúranie bezpečnostných zariadení, izolácii spádových betónov. Následne došlo k zosilneniu nosnej konštrukcie,“ vysvetlil stavbyvedúci Tomáš Strásky.
Zrekonštruovanému mostu v Trstenej sa v reportáži v Správach z regiónov venoval redaktor Erik Vrábel:
Mostné základy a pilier v strede rieky boli v dobrom stave. Zostali teda pôvodné. Museli ich však sanovať. Vymenili celú vrchnú časť mosta vrátane izolácie, zábradlí a asfaltového koberca. Zvýšili tiež jeho zaťažiteľnosť z pôvodných 15 na 33 ton. Krajskú samosprávu to vyšlo necelých 740-tisíc eur.
„Zdroj financovania je zo Slovak Investment Holdingu, je to úverový zdroj s dobrými podmienkami,“ pokračovala Jurinová.
„Obavy o tom, že by tento most mohol spadnúť boli namieste, pretože sme mali reálnu situáciu, že most, ktorému naoko nič nebolo, sa jedného dňa zrútil,“ povedala primátorka mesta Trstená Magdaléna Zmarzláková.
V Trstenej už jeden most spadol
V Trstenej sa ešte v roku 2020 zrútil iný most. Po tom, čo jeden z občanov nahlásil na polícii, že most sa pohol, okamžite ho uzavreli. Po zhruba pol roku spadol do rieky.
„Od roku 2018 do roku 23, teda ešte bez tohtoročných mostov, sme ich zrekonštruovali 86. Do tohto obdobia sme už preinvestovali okolo 100 miliónov eur,“ dodala Jurinová. Žilinský samosprávny kraj však má ďalších 160 mostov, ktoré sú v zlom až veľmi zlom stave.