Na hlavný obsah

Občania píšu a starostovia riešia. Mestá a obce si prevzali cenu Zlaté vedro za najlepšiu komunikáciu

Projekt pomáha aj relácii Slovenskej televízie.

Občania píšu a starostovia riešia. Mestá a obce si prevzali cenu Zlaté vedro za najlepšiu komunikáciu
Podnety od občanov najlepšie riešila Trnava. Na snímke primátor mesta Peter Bročka. Foto: TASR/Jakub Kotian

Trnava, Bratislava a Malacky patria medzi samosprávy, ktoré najlepšie komunikujú s občanmi. Ich problémy riešia cez portál Odkaz pre starostu. Práve za tieto aktivity získali viaceré mestá cenu Zlaté vedro.

Pomocou aplikácie a webstránky Odkaz pre starostu nahlásili v roku 2024 viac než 17-tisíc podnetov, z ktorých sa vyriešilo približne 7 700. Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť aj tento rok ocenil samosprávy, ktoré sú najúspešnejšie pri vybavovaní podnetov od občanov.

„Odkaz pre starostu zefektívňuje komunikáciu medzi verejnosťou a samosprávami. Dosahujeme tak veľmi dobré výsledky, pretože verejnosť môže nahlásiť akýkoľvek podnet, ktorý nájde vo verejnom priestore. Samospráva sa to dozvie veľmi rýchlo, oni následne vedia reagovať a všetko je to navyše transparentné,“ ozrejmila riaditeľka inštitútu SGI Veronika Jursová.

Ako pomáha systém Odkaz pre starostu občanom aj starostom, zisťoval v relácii Aktuálne :24 redaktor STVR Erik Adamson:

„Veľmi rýchlo sme pochopili, že sme v podstate získali dobrovoľníckych zamestnancov v teréne. Ľudia nám s tým pomáhajú,“ ocenil viceprimátor Malaciek Milan Odnrovič.

Zástupcovia ocenených samospráv sa zhodujú, že aj keď im tento systém priniesol viac úloh, aplikácia Odkaz pre starostu má svoj význam.

„Určite má svoj význam. Je to veľmi dobrá komunikácia s ľuďmi a veľakrát zistíme napríklad na sociálnych sieťach, že ľudia sami sebe píšu že, nevypisujte podnety tu, ale choďte na Odkaz pre starostu. Tam sa to skôr dokáže vyriešiť. Takže ja si myslím, že to veľmi pomáha,“ skonštatoval viceprimátor Dolného Kubína Matúš Lakoštík.

Zároveň dodávajú, že takýto systém spravovania vecí verejných môže pomôcť aj iným. „Občania sa stávajú našimi očami, vidia problém, nahlásia ho cez aplikáciu alebo webové rozhranie. Táto informácia sa dostane k nám a my ju vieme relatívne rýchlo riešiť,“ povedal primátor Trnavy Peter Bročka.

„Poradil by som vyčleniť na to schopných a šikovných ľudí, ktorí vedia komunikovať, ktorí to vedia nakoniec aj zmanažovať celé,“ uviedol Lakoštík.

Pomáha aj Občanovi za dverami

Portál Odkaz pre starostu je aj partnerom relácie Občan za dverami Slovenskej televízie. „S portálom odkaz pre starostu sme v relácii Občan za dverami rozbiehali rubriku Občan v akcii. Je to rubrika, kde diváci môžu posielať vlastnoručné videá o problémoch, ktoré sa objavujú v ich okolí,“ prezradil moderátor STVR Patrik Herman.

Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť chce v systéme Odkaz pre starostu využiť potenciál umelej inteligencie. A teda ešte viac zľahčiť občanom nahlasovanie podnetov starostom či samospráve.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko