Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spustila verejné obstarávanie na druhý z troch chýbajúcich úsekov diaľnice na Kysuciach. Diaľničiari tvrdia, že ide o úsek s najvyššou prioritou. Domáci sú skeptickí. Politici im sľubujú diaľnicu takmer 30 rokov.
Z celej kysuckej diaľnice motoristi používajú zhruba 20-kilometrový úsek z Čadce k hraniciam s Poľskom. Zvyšných bezmála 30 kilometrov do Žiliny chýba. Verejné obstarávanie spustili na strednú časť diaľnice medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou.
„Samotný úsek bude mať dĺžku 9,6 kilometra. A je druhým najdlhším v rámci trojice úsekov D3 na Kysuciach. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 307 miliónov eur bez DPH,“ priblížil hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Pokračovaniu výstavby diaľnice D3 na Kysuciach sa v relácii Správy :24 venoval redaktor Erik Vrábel:
Diaľničiari na tomto úseku vybudujú 22 nových mostov, križovatku, odpočívadlo a tiež migračný koridor pre zver. „Kysučania sú po tých 25 alebo 26 rokoch veľmi skeptickí a uveria, že sa čosi deje, až keď skutočne uvidia bagre, buldozéry, že sa začína skutočne pracovať,“ uviedol primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda.
Na výstavbu D3 sa viažu európske peniaze. Dokončiť ju musia do konca roka 2029. „Skúsenosti z verejného obstarávania na Slovensku nie sú príliš pozitívne. Častokrát sa diaľničné úseky obstarávali niekoľko rokov, nie mesiacov. Takáto situácia by veľmi skomplikovala situáciu na Kysuciach,“ vysvetlil člen iniciatívy D3 pre Európu Matej Fabšík.
Kolóny sú na dennom poriadku
Na ceste zo Žiliny do Česka a Poľska sú kolóny na dennom poriadku. V ranných a poobedných hodinách si šoféri postoja aj niekoľko hodín. V budúcom roku otvoria všetky úseky diaľnic Poliaci a doprava na slovenskej strane sa ešte zhorší. Dopravu zlepší až celá kysucká diaľnica.
„Zostáva nám ešte vyhlásenie posledného úseku D3 a síce a časť Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a verím, že toto sa nám podarí v najbližších týždňoch,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).
NDS v júli otvorila nový diaľničný privádzač do Kysuckého Nového Mesta, ktorý zatiaľ neprivádza na žiadnu diaľnicu. Má byť však súčasťou novej D3.
„Kysuckému Novému Mestu ako takému samotnému to pomohlo, sú odľahčené ulice. Avšak cesta I/11 – absolútne to nepomohlo a skôr by som povedal, že druhá svetelná križovatka, ktorá tam je, to trošku spomalila,“ ozrejmil primátor.
Tunajší starostovia už teraz pripravujú občanov na stavebný ruch a dopravné obmedzenia súvisiace s novom diaľnicou.