Meškajú do práce, do školy a neskoro sa vracajú aj domov. A to aj napriek tomu, že osobné vlaky medzi Bratislavou a Sládkovičovom jazdia v špičke každú polhodinu. Teda aspoň podľa grafikonu.
Realita však býva iná – vlaky meškajú pri odchode, ďalšie minúty naberú po ceste a niektoré spoje dopravca dokonca bez náhrady odriekne. Cestujúci pritom chcú mať len istotu, že vlak príde načas a tiež ich načas dovezie aj do cieľa.
„Vyše 30 rokov cestujem vlakom, takže viem porovnať, čo bolo a čo je teraz. A určite sa to teraz pohoršilo,“ poznamenala cestujúca na trase Sládkovičovo – Bratislava Erika Balážová.
Medzi vyše päťtisícovým Sládkovičovom a Bratislavou jazdia len osobné vlaky. Trasu so zastávkami v Senci či Bernolákove podľa grafikonu zvládnu za 41 minút. Cestujúci sa však na cestovný poriadok už niekoľko mesiacov nemôžu spoľahnúť.
Trpezlivosť cestujúcich skúšajú kompetentní aj popoludní pri vlakoch opačným smerom. „Napríklad, stáva sa, že vlak o 16.09 h odrieknu. Takže potom ide 16.38 h, ale ten väčšinou mešká,“ priblížila cestujúca na trase Sládkovičovo – Bratislava Ildikó Čambálová.
„Minule som bola o 15.50 h na hlavnej stanici a odchádzala som z hlavnej stanice o 17.20 h. Nikto nič nevedel,“ opísala cestujúca Ingrid Cehláriková.
Čo je za stálym meškaním železničného spoja, zisťoval v relácii Občan za dverami redaktor Michal Čabák:
Problémy majú aj školopovinní
Ďalší cestujúci nám o svojich skúsenostiach napísali. „Problémy majú aj moje deti v škole. Jedno z nich triedna učiteľka podozrieva z úmyselného vymeškávania, a to i napriek potvrdeniam od železníc a aj mojim ospravedlnenkám,“ uviedla Katarína Okresová.
„Vyše dvanásť rokov som cestovala zo Sládkovičova do zamestnania v Bratislave, no už to bolo pre mňa tak neúnosné, že som to vzdala a našla som si prácu v Nových Zámkoch,“ prezradila Renata Majerská.
Autobusy pre cestujúcich tiež nie sú riešením. Cesta nimi trvá dvakrát viac, ak nie sú kolóny. „Ale to je z hľadiska času a financií neefektívne. Takže som zvolila vlakovú dopravu, no ale žiaľ toto meškanie,“ zdôvodnila svoje rozhodnutie pre vlakovú dopravu pani Ingrid.
Významným zásahom do pravidelnosti vlakov v tejto oblasti je od augusta rekonštrukcia železničného mosta ponad Váh. Vlaky po ňom musia prechádzať obmedzenou rýchlosťou a len po jednej koľaji. Výsledkom sú meškania od 15 do 30 minút.
„Ak vlak na niektorej trati mešká, tak zdržiava alebo ovplyvňuje aj jazdu ostatných vlakov, s ktorými sa stretáva na danej trase,“ objasnil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Dominik Drevický.
Málo rušňovodičov a neustále poruchy
Ďalším negatívnym faktorom, ktorý ovplyvňuje presnosť a spoľahlivosť vlakov, je nedostatok rušňovodičov.
„Výpadok nám spôsobili predčasné odchody na starobný dôchodok, ktorý teraz štátny dopravca musí nahradiť novými profesionálmi,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Meškania vlakov na tejto trase spôsobujú aj poruchy alebo servis elektrických poschodových jednotiek. Vtedy ich dopravca nahrádza klasickou súpravou s rušňom a vagónmi.
„Vtedy treba v obratových staniciach túto súpravu rušňom obiehať, aby sa mohla vrátiť naspäť. Z tohto dôvodu tam potom vznikajú meškania, ktoré na seba nadväzujú počas dňa. Môže sa stať, že meškanie narastie do takej výšky, že odriekneme niektorý vlak, aby sa opäť situácia stabilizovala,“ vysvetlil Drevický.
Mnohí ostanú bez odškodnenia
Získať odškodné za meškajúce vlaky je pre pravidelných cestujúcich, ktorí majú predplatené cestovné lístky, v praxi nemožné.
„Nemusia chodiť každú polhodinu, my sa prispôsobíme. Ale keď už pôjde vlak 6.10 h, nech ide načas,“ skonštatovala cestujúca pani Ildikó.
„Len upozorňujem – stále sa môže stať, že aj v hodinovom takte môže dôjsť k neočakávanej výluke. Vo vozovom parku vlakov sa darí investíciám, ale stále nie sú v takom rozmere, aby na všetkých tratiach boli súpravy najmodernejšie, najkvalitnejšie,“ podotkol riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
„Nahradzovanie súprav považujeme v zásade za mimoriadnosť, čiže cestovný poriadok, ako taký, je plánovaný na používanie vratných súprav,“ povedal Drevický.
„Od začiatku októbra sme zmenili niektoré obehy našich súprav tak, aby sme kládli dôraz na vyššiu mieru zaraďovania elektrických poschodových vratných súprav na túto linku tak, aby sme situáciu zastabilizovali,“ dodal.
Podľa čísel, ktoré nám Železničná spoločnosť Slovensko poskytla, táto zmena pomohla. Kým v septembri prišlo do cieľa oneskorene takmer 40 percent vlakov, v októbri 13 percent. Skrátila sa aj doba meškania. Zo septembrových takmer deviatich minút na necelé tri minúty v októbri.
SEPTEMBER | OKTÓBER | |
celkový počet osobných vlakov na trase Bratislava – Galanta a späť | 785 | 904 |
počet meškajúcich vlakov v cieľovej stanici | 305 (39 percent) | 115 (13 percent) |
priemerné meškanie vlakov | 8 min. 47 sek. | 2 min. 42 sek. |
Výluky nekončia
S výlukami a obmedzeniami v železničnej doprave musia cestujúci v rôznych častiach Slovenska počítať aj v najbližších rokoch.
„Modernizácia železničnej infraštruktúry prebieha najmä z prostriedkov Európskej únie a spolufinancovania štátneho rozpočtu. Realizujeme modernizáciu železničných tratí, modernizáciu železničných uzlov, elektrifikáciu tratí, prestupné terminály,“ vymenovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimír Bahýlová.
Podľa odborníka na železničnú dopravu môžu byť takéto rekonštrukcie zahrnuté aj priamo v grafikone. Ak nie sú, cestujúci majú byť o obmedzeniach včas a dôsledne informovaní. Rovnako dôležité je dodržať aj termíny plánovaných výluk. „Takže neostáva nič iné, len aby medzi sebou komunikovali národný dopravca a ŽSR,“ podotkol Matej.
Táto komunikácia má však v praxi medzery, príkladom je aj rekonštrukcia spomínaného mosta cez rieku Váh. Kým dopravca avizoval, že obmedzenia skončia na konci októbra, ŽSR, ktoré opravu realizujú, hovoria o konci roka.
„Pri plánovanom uvoľnení bezstykovej koľaje bol zistený drobný výkyv piliera. Aktuálne ŽSR vyhodnocujú realizované merania a pristúpia k sanácii pilierov. Plná rýchlosť sa obnoví po sanácii pilierov a predpoklad je koniec roka 2024,“ informovala Bahýlová.
„Keby nás informovali, že tento mesiac máme výluky, budeme toto a toto opravovať, prispôsobte sa – beriem, viem, že sa mám prispôsobiť. Ale nie, že prídete a netušíte, kedy prídete do roboty, kedy prídete domov,“ reagovala cestujúca pani Erika.
„Robíme všetko preto, aby sa informácia o prípadnej mimoriadnosti alebo meškaní, ak vznikne, čo najskôr dostala k cestujúcim, či už na sociálne siete, alebo našu webovú stránku,“ povedal hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Vlakom meškanie ničí imidž
Ak cestujúcim chýbajú informácie, že vlaky meškajú alebo nepremávajú, ovplyvňuje to negatívne aj samotný imidž železničnej dopravy.
„Nám hrozí, že plne platiaci cestujúci, o ktorých by sme mali mať ako štát záujem, aj tí, čo vo vlakoch sú, tak môžu stadiaľ odísť naspäť do áut alebo do autobusovej dopravy. A už ťažko ich potom vraciate naspäť,“ upozornil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
„Stopercentným vlastníkom je štát, takže hlavná zodpovednosť je na štáte. Mali by sa tomu venovať,“ posúdila cestujúca pani Ildikó.
„Ministerstvo dopravy SR vníma nespokojnosť cestujúcich s meškaním vlakov počas nevyhnutných opráv, ktoré spôsobujú aj dočasné výluky. Bez týchto krokov však k celkovému zlepšeniu nedôjde,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
„V prvom rade by mali riešiť to, že ľudia chcú cestovať vlakmi. Pre ľudí je to najlepšia forma cestovania a máme pocit, že si to neuvedomujú. Mali by si vážiť cestujúcich, pretože prinášajú peniaze,“ uzavrela pani Ildikó.