Základné školy majú v priemere 100 zamestnancov. Môžeme ich teda prirovnať k firme. Dajú sa ale riadiť ako úspešné firmy? Vysokoškolský pedagóg a psychológ Lukáš Bakoš učí riaditeľov viesť školy ako firmy.
Riaditelia škôl sa podľa Lukáša Bakoša stretávajú s podobnými problémami, ako majú manažéri a manažérky v biznise. Ide napríklad o to stať sa atraktívnym zamestnávateľom, o to ako do „svojej firmy“ vybrať tých správnych ľudí, ako si ich udržať a zároveň fungovať ako „kompaktný a efektívny tím“.
Pozrite si celý rozhovor s Lukášom Bakošom a Michalom Drgáňom pre reláciu Aktuálne :24 o tom, ako je možné vylepšiť manažment škôl:
„My ako škola sa riadime komplexnejšou legislatívou a máme určité mantinely, ktorých sa musíme držať. Aj keby riaditeľ bol veľmi kreatívny a naozaj by sa chcel podobať na firmu 21. storočia, tak narážame často na legislatívne problémy,“ pripomína riaditeľ Základnej školy Hlboká Michal Drgáň.
Lukáš Bakoš potvrdzuje, že na rozdiel od manažérov to majú riaditelia škôl ťažšie v tom, že sú v „regulovanom svete“. „Majú pokrivenú hraciu plochu a oveľa užšie mantinely. Nemôžu slobodne podnikať, nemajú voľné ruky, sú v mnohom zošnurovaní. Tým pádom je to riadenie ešte ťažšie,“ zhodnotil.
Kurz zmenil aj vedenie školy v Bratislave
Projekt, ktorý riaditeľom pomáha, zastrešuje nezisková organizácia Edulab v spolupráci so Združením základných škôl Slovenska. „My im pomáhame v rozvoji všetkých manažérskych zručností. Od toho, akým spôsobom komunikovať, akým spôsobom pracovať s cieľmi, s prioritami, ako si vyberať ľudí a ako pracovať s motiváciou,“ opisuje Bakoš.
Dodáva, že jedinou vecou, s ktorou im nedokážu pomôcť, je regulácia, ktorá im zväzuje ruky. Do projektu sa zapojila aj Základná škola Hlboká. Podľa jej riaditeľa Michala Drgáňa sa tým zmenilo všetko.
„V prvom rade sa musí zmeniť myslenie riaditeľa školy, že sa vôbec chce vzdelávať a využíva zručnosti nadobudnuté cez manažérsku akadémiu,“ podotýka Drgáň. Priznáva, že svojich zamestnancov motivuje svojou „akčnosťou“. „Vždy poviem, že všetko sa dá, len treba chcieť,“ dodáva.
„Aj keď máme mantinely, tak riaditeľ by mal mať komunikačné zručnosti a snažiť sa ich trošku posúvať. Posúvať v kontexte komunikácie so zamestnancami, s rodičmi, ale aj s deťmi,“ podotýka Drgáň.
Uznáva, že majú rozpočet, ktorý sa nenafukuje, no je možné nájsť iné zdroje, čo je úlohou riaditeľa. Drgáň zároveň hovorí, že zmena v škole mala v konečnom dôsledku veľmi pozitívny efekt.
Kurz pre riaditeľov pozostáva z viacerých častí. „Pracujeme naživo so skupinami riaditeľov a riaditeliek. Zároveň je pre nich pripravená veľká online zóna, kde majú kurzy, videá, množstvo rôznych informácií, z ktorých môžu čerpať,“ informuje Lukáš Bakoš.