Deväťdesiatdvaročný podtatranský most nad železnicou pri obci Štrba nahradil celkom nový. Jazdia už po ňom autá aj autobusy. Vďaka nemu sprístupnili vjazd do obce v smere od Tatier. V Prešovskom kraji je však ďalších 500 mostov, ktoré potrebujú rýchlu a zásadnú rekonštrukciu.
Takmer storočná história mosta z roku 1932 sa skončila v máji. Postupne ho rozrezali na kusy a odstránili tak, aby nepoškodili železničnú trať. Práce koordinovali s prechádzajúcimi vlakmi.
„Proste je to, ako sa povie, starý dedo. Má 92 rokov, takže už odslúžil svoje,“ vyhlásil v máji 2024 hlavný inžinier stavieb Správy a údržby ciest PSK Karol Vojtek.
„Musíme demontovať postupne 60 ton, to znamená 80 dielcov,“ uviedol v máji 2024 zástupca zhotoviteľa Viktor Kandra.
Na pôvodnom mieste je dnes už nový oceľovo-betónový most s asfaltovým kobercom. Rekonštruovali aj trakčné vedenie a prístupové chodníky k železničnej stanici. Investovali 3,27 milióna eur a stihli to za 240 dní.
„Je to veľmi dobrá lehota. Most sme museli asanovať do základov a vybudovať nový,“ skonštatoval generálny riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth.
Rekonštrukcii mostov v Prešovskom kraji sa v Správach z regiónov venovala redaktorka STVR Ivana Ratkovská:
Financovanie z eurofondov a pôžičiek
Priemerný vek mostov v Prešovskom kraji je viac ako 65 rokov. Tomu zodpovedá aj ich technický stav.
„Momentálne sme na tom ešte veľmi zle. Ešte stále máme 400 mostov v zlom stave a ďalších 100 vo veľmi zlom stave. Čiže mostný program, ktorý je nastavený od roku 25-29, uvažuje s rekonštrukciou 100 a viac mostov,“ pokračoval Horváth.
Prešovský kraj ich opravu chce financovať z eurofondov a pôžičiek. Má vytvorený plán obnovy mostov na nadchádzajúce roky.
„Tým, že sme zriadili mostné čaty na každej oblasti a máme ich zhruba sedem, tak dokážeme ročne opraviť našimi kapacitami od 40 do 50 mostov, záleží, aký veľký most je. Ak sa opravia, tak vieme zvrátiť stav do nejakých piatich až desiatich rokov v celom kraji,“ dodal Horváth.