Na hlavný obsah

Vodiči na úseku neďaleko Bratislavy riskujú škody na autách. Za havarijný stav cesty nechce byť nikto zodpovedný

Developer sľubuje opravu už roky, obec za stav cesty vraj zodpovedná nie je.

Vodiči na úseku neďaleko Bratislavy riskujú škody na autách. Za havarijný stav cesty nechce byť nikto zodpovedný
Autá prechádzajúce po poškodenej ceste. Foto: STVR

Kúpili si novopostavené domy v rekreačnej oblasti pri jazerách neďaleko hlavného mesta a už roky k ním musia chodiť po samých výtlkoch. Cestu ktosi síce vybudoval, no roky s o ňu nemá kto postarať. Na konci dňa na to doplácajú vodiči, ktorí si na nej ničia svoje autá a chodci nervy, keďže pomedzi jamy ich autá nevedia poriadne prejsť.  

„Niektorým sa dá vyhnúť, ale keď prídete sem, treba pomaly úplne zastaviť a buď si doškrabete auto, alebo si zničíte podvozok,“ opísal Martin Janták. „Zoberte si, ja mám toto každý jeden boží deň,“ dodal.

Cesta má vyše dva kilometre a vedie k jazerám a k záhradkárskej osade. No a v takomto stave je od samého začiatku až po koniec.

Kto je zodpovedný za havarijný stav cesty zisťovala v relácii Občan za dverami redaktorka STVR Mirka Ondrejčíková:

Šoféri, ktorí po ceste prechádzajú, majú o svoje autá obavy, prirovnávajú ju k stredoveku. „Absolútne to nie je bezpečné a je to v podstate na dennom poriadku, že tu chodia takto cyklisti, chodci, dokonca niekedy aj mamičky s deťmi. No a samozrejme autá, ktoré sa musia vyhýbať aj jamám,“ podotkol Janták.

„Problém tejto cesty postihuje všetkých nás, pretože sem chodíme ako na trvalé bydlisko. A nehovoriac o tom, že táto cesta je jediná prístupová cesta k Zelenej Vode. A keby sa náhodou niečo stalo, tak záchranné zložky, či už policajti, hasiči alebo záchranná služba by mala veľké problémy sem prísť,“ priblížil sused Peter Kovač.

„Ak je cesta frekventovaná, používaná, je ju potrebné dať do užívateľného a bezpečného stavu alebo zakázať tam prejazd,“ povedal dopravný analytik Jozef Drahovský.

Developer sľuboval opravu

Pán Janták si so susedmi kúpili pred štyrmi rokmi nové domy v záhradkárskej osade v Moste pri Bratislave v časti Zelená Voda v projekte Prvé bývanie. Tvrdia, že im developer ústne sľuboval, že dá do poriadku aj príjazdovú cestu do lokality. No doklad o tom nemajú.

„Developer pri predaji nehnuteľnosti sľuboval, že cestu postaví na jar, čo sa ale neudialo. Respektíve udialo sa to možno niekedy až v lete, ale tiež iba čiastočne a bola to skôr taká jemná rekonštrukcia alebo zaplátanie nejakých dier, čo vydržalo zhruba pol roka. Tento cyklus sa opakuje už štvrtý rok,“ priblížil Janták.

„Samozrejme, že by bolo dobré, keby developer aspoň niečo pre túto časť spravil a nielen predával domy, za ktoré, samozrejme, tí ľudia aj zaplatili,“ poznamenal Kovač.

Developer sa pred kamerou vyjadriť odmietol. Dal nám len veľmi stručné písomné odpovede na naše otázky. Z jeho stanoviska vyplynulo, že sa chystá cestu v blízkej budúcnosti opraviť. Kedy presne sa tak stane už neuviedol.

„Vypracovali sme na naše náklady projektovú dokumentáciu a realizujeme inžiniersku činnosť,“ informoval v písomnom stanovisku splnomocniteľ FSI-INVEST, a.s. Ľuboš Štvrtecký.

Kto je zodpovedný za údržbu?

V tejto rekreačnej oblasti majú trvalý pobyt desiatky ľudí. O stanovisko sme požiadali aj obec. Starostke Kataríne Rentkovej sme poslali otázky ešte v júli. S rozhovorom súhlasila o dva mesiace neskôr. Následne však odmietla zverejniť vlastné odpovede.

„Reálne tie domy boli predávané ako domy, v ktorých sa dá bývať. Dokonca od obce je papier o tom, že tu môžeme mať trvalý pobyt,“ ozrejmil Janták.

Podľa výpisu z katastra pozemky pod cestou developerovi nepatria. Zo zákona má povinnosť komunikáciu udržiavať jej majiteľ alebo správca. Obyvatelia preto začali pátrať, kto by tak mal urobiť.

„Majitelia ciest majú povinnosť starať sa o danú cestu o vozovku aj okolie. Štandardne to robia prostredníctvom správcu, čiže napríklad majiteľ je štát a spravuje to národná diaľničná spoločnosť. A takto je to na nižších triedach, kde to spravuje VÚC alebo na miestnych komunikáciách, kde ju spravuje obec,“ upresnil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Cesta nemá len jedného majiteľa

Táto cesta nie je celá obecná. Podľa katastra má viacerých vlastníkov a práve to je ten problém. „Neplatí, že obec nemôže investovať do cudzích vecí. Práve to bolo témou nedávnej novely zákona o obecnom zriadení. Aj cudziu cestu môže obec dnes zrekonštruovať, aj vylepšiť a podobne. Čiže skôr si myslím, že je to vec peňazí a teda prevzatia zodpovednosti za cestu,“ zhodnotil nezávislý advokát Branislav welter.

Zhruba kilometer a pol z príjazdovej cesty vlastní štátny podnik Hydromeliorácie. Ten nám potvrdil, že cestu vybudovali v rámci vodnej stavby takmer pred 60 rokmi. Tvrdia, že ich nikto neinformoval o jej využívaní ani nedali súhlas na jej užívanie verejnosti.

„Podľa všetkých dostupných informácií táto komunikácia nebola zaradená do siete miestnych komunikácií v súlade s územnoplánovacou dokumentáciou tak, aby vyhovovala potrebám miestnej dopravy a obyvateľom obce,“ informovala v písomnom stanovisku Beáta Tot z Kancelárie riaditeľa Hydromeliorácie, š.p.

„Štátny podnik je v prípade záujmu zo strany obce uvedenú situáciu vyriešiť,“ dodala. Lenže celá cesta je dlhšia, má zhruba dva kilometre. Podľa pozemkového fondu vlastní časť pozemku, na ktorej je cesta, obec a zvyšok je majetkom štátu.

„Pozemky sú vo vlastníctve Slovenskej republiky, v správe Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP), štátny podnik, pričom obec Most pri Bratislave je zapísaná ako nájomca pozemku jednej z parciel,“ uviedla v písomnom stanovisku hovorkyňa Slovenského pozemkového fondu Linda Petríčková.

Zodpovednosť prináleží obci

Podľa vyjadrenia Vodohospodárskeho podniku v minulosti cestu vlastnili, no už tomu tak nie je. „Uvedená komunikácia nie je v majetku SVP, preto ju nemôžeme opravovať ani udržiavať. V minulosti patrila podniku, no bola majetkovo odovzdaná,“ odôvodnil hovorca SVP Marián Bocák.

Ako uviedol hovorca, prešla Národnému výboru a podľa ich informácií odtiaľ na obec. Kde je pravda, sme sa snažili zistiť aj od starostky obce Kataríny Rentkovej. Svoje odpovede však na poslednú chvíľu odmietla zverejniť.

Vzhľadom na frekventovanosť cesty by bolo podľa nezávislého advokáta na mieste zistiť, či je obec naozaj správcom zvyšného úseku. Čo je už práca pre advokátov.

„Udržiavať cestu v stave spôsobilom, teda na jej užívanie a zjazdnosť, je správca komunikácie. Čiže tam treba ísť do zákona a pozrieť sa, kto je správcom komunikácie zo zákona. Obec sa nemôže ‚vyviniť‘, len to, že oni ju interne neevidujú, pokiaľ na základe zákona prešla na nich, povedzme z miestneho výboru alebo z vlastníctva štátu v minulosti,“ poznamenal Welter.

„To, že oni si to interne nezaevidovali, alebo sa im to nechce možno udržiavať, ich nevyviňuje. Keby tam chýbala dopravná značka, ktorá tam má byť a došlo by k nehode, tak zodpovedajú za škodu,“ dodal.

Developer znova prisľúbil opravu

Keď sme sa začali o problém zaujímať, starostka zvolala stretnutie so všetkými dotknutými stranami. Či sa obec bude snažiť nájsť reálne riešenie ukáže čas.

Opravu už prisľúbil developer, ktorý v oblasti chystá ďalšiu výstavbu. Napriek tomu, že zatiaľ nie je majiteľom ani správcom cesty.  No podľa pozemkového fondu už požiadal o odkúpenie väčšej časti pozemku.

„Slovenský pozemkový fond eviduje žiadosť FSI – Invest, a.s. na odkúpenie pozemkov, z dôvodu vybudovania prístupovej komunikácie k jestvujúcej Záhradkárskej osady Zelená Voda, ktorá je v riešení,“ informovala v písomnom stanovisku hovorkyňa Slovenského pozemkového fondu Linda Petríčková.

„Aby už tá cesta bola prejazdná a nie v takomto stave akom je,“ uzavrel Janták.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny