Spoofing – aj tak nazývajú operátori podvodné volania, ktoré sú na Slovensku na vzostupe. Špecifické sú tým, že sa zákazníkom zobrazujú ako hovory zo štandardných existujúcich slovenských čísel. Ide však často o automatom generované telefonáty zo zahraničia, vysvetlil v Ranných správach výkonný riaditeľ Asociácie mobilných operátorov SR Henrich Krejčí.
„Zákazník vidí na svojom mobilnom zariadení prichádzajúci akoby štandardný hovor zo slovenského telefónneho čísla. Avšak môže ísť o podvodnú taktiku, aktivitu, prostredníctvom ktorej môže dochádzať k ohrozeniu citlivých údajov na strane zákazníka,“ vysvetlil Krejčí.
Ďalej poradil, aby po spätnom volaní a zistení, že ide o podvod, zákazníci okamžite hovor ukončili. „A samozrejme, najmä, aby neposkytovali prostredníctvom takýchto hovorov žiadne citlivé údaje,“ dodal Krejčí.
Takéto podvodné volania narástli najmä v posledných mesiacoch na slovenskom trhu do neúmerných výšok. Operátori preto museli konať. Štyria najväčší zaviedli systém tzv. vzájomného overovania.
„Spočíva v tom, že na základe technologického riešenia dokážu mobilní operátori medzi sebou overiť, či prichádzajúci hovor na číslo ich zákazníka, je štandardný alebo ide o takýto podvodný telefonát,“ priblížil Krejčí iniciatívu.
Systém u štyroch najväčších operátorov teda už funguje. Podľa Krejčího sa počet zachytených podvodných telefonátov na Slovensku už aktuálne pohybuje v desiatkach tisíc.