Experti oslovení agentúrou Reuters pochybujú o tom, že by závadu na podvozku, ktorá dnes zrejme viedla k nehode juhokórejského lietadla so 181 pasažiermi a členmi posádky, mohol spôsobiť stret s vtákom.
Zároveň si kladú otázky, prečo letisko v meste Muan na juhozápade Južnej Kórey nebolo na núdzové pristátie lepšie pripravené. Nešťastie si vyžiadalo 179 mŕtvych, dve osoby sa podarilo zachrániť.
„Stretnutie s vtákom nie je výnimočné, problémy s podvozkom nie sú výnimočné. Ale stretnutie sa stáva oveľa častejšie, avšak typicky nevedú sami o sebe k strate lietadla,“ nechal sa počuť editor špecializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas.
„Nikdy som nevidel, že by stretnutie s vtákom zabránilo vysunutie podvozku,“ poznamenal zase austrálsky odborník na bezpečnosť v letectve Geoffrey Dell.
Na záberoch havárie je zrejmé, ako dvojmotorové lietadlo bez vysunutého podvozku nestihne včas zabrzdiť, zíde z ranveja a po náraze do betónového múru exploduje.
Podľa Thomasa spôsob pokusu o núdzové pristátie stroja Boeing 737-800, ktorý sa už predtým raz neúspešne snažil dosadiť, vyvoláva množstvo otázok.
„Prečo hasiči nepokryli pristávaciu dráhu penou? Prečo neboli prítomní, keď lietadlo pristálo? A prečo lietadlo pristálo tak ďaleko na dráhe? A prečo bol na konci dráhy tehlový múr? „pýta sa.
Pristávanie bez podvozku
Thomas predpokladá, že aspoň niektoré z otázok pomôžu zodpovedať nájdené hlasové nahrávky z kokpitu. Typicky sa podľa neho na pristátie bez vytiahnutého podvozku, teda takzvane na brucho, ide s minimom paliva a pristáva sa na najvzdialenejšom konci dráhy za sprievodu hasičov.
Austrálsky konzultant v letectve Trevor Jensen má za to, že núdzové pristátie bez vytiahnutého podvozku nebolo plánované, pretože by v takom prípade lietadlo očakávali hasiči a ďalšie pohotovostné zložky. Napriek tomu mu nie je jasné, prečo lietadlo nedokázalo na pristávacej dráhe dostatočne zbrzdiť.
Juhokórejské úrady nehodu naďalej vyšetrujú. Podľa svedkov sa krátko pred ňou z jedného z motorov lietadla ozval výbuch. Len šesť minút pred haváriou letová kontrola varovala pred možnou zrážkou s vtákom či vtákmi. O minútu neskôr potom pilot aerolínií Jeju Air vyslal núdzový signál mayday.