Na hlavný obsah

Na školách je nízka úroveň učenia a prevláda memorovanie: Inšpekcia si posvietila na vzdelávanie

Podľa odborníkov je najväčším problémom motivácia učiteľov.

Na školách je nízka úroveň učenia a prevláda memorovanie: Inšpekcia si posvietila na vzdelávanie
Na snímke učiteľka v triede počas vyučovania. Foto: TASR/Ján Krošlák

Pracovníci Štátnej školskej inšpekcie urobili minulý týždeň viac ako tisícku inšpekcií a boli na šesť a pol tisícke vyučovacích hodín. A výsledok? Správa školských inšpektorov skonštatovala nízku úroveň učenia, kde prevláda memorovanie.

V školách kde je väčšina detí z marginalizovaných rómskych komunít a sociálne znevýhodneného prostredia je situácia najhoršia.

Sú triedy, v ktorých učitelia svojich žiakov zapájajú do vyučovania, vedú ich k hľadaniu riešení. Potom sú aj také, kde vo vyučovaní prevláda na strane učiteľa výklad a žiak musí memorovať.

Tých je, žiaľ, u nás väčšina. Potvrdzujú to už roky viaceré testovania, porovnania a napokon aj správa Štátnej školskej inšpekcie.

Inšpekciám na slovenských školách sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venovala redaktorka Katarína Ottová:

Najslabším článkom je učenie žiakov

Podľa hlavnej školskej inšpektorky Alžbety Štofkovej Dianovskej si školy už vedia robiť vzdelávací program. Mnohé sú dobre vybavené, ale najslabším článkom je učenie sa žiakov na hodinách.

Inšpektori našli školy, kde sa napríklad interaktívne tabule používajú ako meotar a deti z nich opisujú.

„Iba na každej druhej základnej škole, ktorú sme monitorovali, prebiehal vyučovací proces v aktívnej podobe. To znamená, že aj žiaci sa sami na hodine niečo učili. Neboli pasívnymi prijímateľmi jednotlivých informácií, ktoré učiteľ na hodinu priniesol,“ povedala Štofková Dianovská.

Kde je situácia najhoršia?

Ešte horšia je situácia v školách, kde je väčšina žiakov z marginalizovaných rómskych komunít a sociálne znevýhodneného prostredia. Tam je celková úroveň učenia kritická, a to vo výške 36 percent.

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) hovorí o podpore predškolskej prípravy. Obzvlášť dôležité je to pre deti zo znevýhodneného prostredia. Takisto jedným z riešení podľa neho môže byť spájanie škôl a najmä reforma, do ktorej sa už je zapojilo 500 škôl a hlásia sa ďalšie.

„Kurikulárna reforma je veľmi dôležitá preto, aby sa naše deti prestali orientovať iba na tvrdé memorovanie. Aby v triede neprevládal akcent učiteľa, ktorý trávi 90 percent času, že podáva informácie deťom, ale aby sa deti oveľa viac zapájali do procesu učenia. Aby rozvíjali svoje zručnosti a kritické myslenie,“ povedal Drucker.

Problémom je motivácia učiteľov

Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov hovorí, že žiadna reforma situáciu nezachráni. Najväčším problémom je motivácia učiteľa.

„Treba si povedať, že atraktivita učiteľského povolania. A to je kľúčová téma, na ktorú sa už v roku 2012 upozorňovalo, že to dôjde. Nielen, že nemáme dostatok učiteľov. Nielen, že máme stále väčší nedostatok kvalifikovaných učiteľov,“ vysvetlil Križo.

Ide nielen o finančnú motiváciu, vrátanie zmenu normatívu na žiaka, ale najmä o uvedomenie si významu učiteľov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál