Od prvého januára spúšťajú program maximálnych čakacích lehôt na medicínske zákroky. Počas ročného odkladu ministerstvo zdravotníctva zbieralo dáta, aby systém fungoval čo najefektívnejšie. Podľa odborníkov je však otázne, ako to budú kapacitne zvládať nemocnice. Tie deklarujú, že sú na zmenu pripravené.
Na zozname je 407 zákrokov. Každý z nich má garantovaný počet dní, dokedy ho pacient má absolvovať. Napríklad na operáciu šedého zákalu má pacient nárok do 90 dní. Pri závažnejšom zelenom zákale je 30-dňová čakačka. Ak má nemocnica termíny plné, poisťovňa musí pacientovi včasný zákrok zabezpečiť niekde inde.
Čakacím lehotám na nemocničné zákroky sa v Správach :24 venovala redaktorka Andrea Šeligová:
„Ak by sa stala situácia, že vznikne stav, že nikto na Slovensku to nevie splniť a ja nie som ochotný čakať, tak mám nárok ísť do zahraničia, kde si však ja musím nájsť poskytovateľa, ale zdravotná poisťovňa to potom preplatí,“ vysvetlil zdravotnícky analytik Martin Smatana.
Pôvodne mali garantované lehoty platiť od začiatku roka 2024. Vláda platnosť vyhlášky presunula o rok. Za tento čas rezort zbieral dáta o potrebách v poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
„Aby sme vedeli jasne povedať, aké majú byť tieto lehoty, aké majú byť tieto definície pre každú medicínsku službu,“ ozrejmil štátny tajomník rezortu zdravotníctva Michal Štofko.
„Oni nebudú zďaleka ideálne, ale budú sa sledovať, budú sa vyhodnocovať a budú sa určite aj skracovať,“ myslí si šéfka Asociácie na ochranu práv pacientov Mária Lévyová.
Nemocnice sú pripravené
Prezident Asociácie štátnych nemocníc Mongi Msolly zhodnotil, že jeden rok navyše na prípravu im pomohol. „Neboli sme pripravení – ani nemocnice, ani zdravotné poisťovne – na presnú evidenciu počtu čakateľov. Myslím si, že môžeme povedať, že dnes sme veľmi ďaleko od toho, aký stav bol 1. januára,“ spresnil.
„Za mňa osobne najväčšie problémy nebudú v tom, že to nevieme napísať alebo zaplatiť, ale v tom, že proste nemáme poskytovateľov, ktorí by to vedeli v tom danom čase dodať,“ doplnil Smatana.
Čo v prípade, že pacient nedostane zdravotnú starostlivosť v predpísanej lehote?
„Tým pádom by došlo k porušeniu zákona. A z toho by vyplývali jednak sankcie, ale najmä nápravné opatrenia, čo je v podstate aj náš hlavný zmysel,“ zdôraznil predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)Michal Palkovič.
Prípadné sťažnosti spojené s nedodržaním maximálnej lehoty bude ÚDZS vyhodnocovať od roku 2026.