Pamätáte si svoje prvé auto? A viete, komu ste ho pred 25 rokmi predali, čo je s autom dnes a či ešte má platnú STK? Že nie? Nuž, mali by ste! Ak si noví majitelia nesplnili svoje povinnosti, máte v rukách čierneho Petra vy.
Červenú škodovku kúpil Slavomír Majerčák vo februári 1999. „Jednalo sa o staršie auto Škodu 110 LS. Boli sme mladá rodinka, peňazí veľmi nebolo, takže len taká jazdenka,“ spomína pán Slavomír.
Keďže auto už malo 25 rokov a nebolo spoľahlivé, po polroku sa ho rozhodol predať. Podľa zmluvy, ktorú má dodnes odloženú, ho kúpil mladý muž z obce Stará Lesná za vtedajších 9 500 korún.
„Odovzdal som novému majiteľovi auto s odhláseným veľkým technickým preukazom a považoval som vec za vyriešenú,“ povedal pán Slavomír.
V evidencii chýba záznam
Že bol auto na dopravnom inšpektoráte v Kežmarku osobne odhlásiť, na tom Slavomír Majerčák trvá. Aj na tom, že pred odhlásením policajti pristavenú škodovku dôkladne skontrolovali. V policajnej evidencii však o tom žiadny záznam nie je.
„V spise vozidla je naposledy zaznamenaná zmena 17. februára 1999,“ uviedla hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PZ) v Prešove Jana Ligdayová. Prihlásenie, ktoré urobil Slavomír Majerčák v čase, keď auto kúpil, je posledným zápisom v evidencii.
Registrácia na kupujúceho, ktorému ho predal, chýba. „On mal povinnosť do siedmych dní nahlásiť auto ako nový majiteľ na dopravnom inšpektoráte. Čo zjavne neurobil a auto ostalo v evidencii napísané na mňa,“ dodal Slavomír.
„V evidencii vozidiel je na pána Majerčáka evidované vozidlo, ktoré je v stave ‚v premávke‘, čo znamená, že takéto vozidlo sa musí v stanovených lehotách podrobovať technickej kontrole,“ vysvetlila hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
STK nemá roky, rozkaz prišiel až teraz
Keďže je Slavomír Majerčák stále evidovaný ako majiteľ starej škodovky, rozkaz na vykonanie chýbajúcej kontroly úradníci adresovali jemu. Tomu prišlo čudné, že rozkaz prišiel teraz, keď auto technickú kontrolu nemá už roky.
„Tento rok bolo spustené generovanie rozkazov o nariadení technickej kontroly aj vozidlám, ktoré dlhodobo nemajú technickú kontrolu,“ vysvetlila Petra Poláčiková.
„Keď som povedal, že mám kúpnopredajnú zmluvu, tak mi povedali, že takých zmlúv si môžem napísať koľko chcem. Čiže vôbec neakceptujú, že je to nejaký právny akt.“ povedal pán Slavomír.
Ak v skutočnosti došlo k odpredaju vozidla novému vlastníkovi, tak ho musí podľa slov hovorkyne rezortu dopravy pán Majerčák s novým vlastníkom prepísať na dopravnom inšpektoráte.
„Takto sa v evidencii vozidiel zmení prevádzkovateľ vozidla a technickej kontrole pravidelnej podrobí vozidlo nový vlastník,“ dodala. „Kde ja toho človeka nájdem? Ja nemám prístup k evidencii obyvateľov. Či sa presťahoval alebo nedajbože zomrel, ja neviem,“ skonštatoval pán Slavomír.
Podľa údajov na zmluve kupec auta pred 25 rokmi býval v Starej Lesnej. Skúsili sme ho nájsť a zistiť či takmer 50-ročná škodovka ešte existuje.
Domáca pani síce nevedela, kde jej zať aktuálne žije, no na červenú škodovku si pamätala. Aj na to, ako skončila. „On to nechal niekde v poli, či kde to nechal,“ povedala bývalá svokra kupujúceho.
Úrady zamietli jeho odpor
Slavomír Majerčák síce podal proti rozkazu na vykonanie technickej kontroly odpor, no úradníci ho zamietli.
„Správny orgán sa s tvrdeniami uvedenými v podanom odpore nestotožnil. Aj keď malo byť vozidlo predané, preverením v evidencii je prevádzkovateľom vozidla stále pán Majerčák, na základe čoho je povinný podrobovať vozidlo technickej kontrole,“ uviedol hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann.
Pán Majerčák je tak stále za auto právne zodpovedný. A keďže stará škodovka už podľa všetkého neexistuje, namiesto vykonania technickej kontroly bude treba vyradiť ju z evidencie. A to nebude zadarmo.
„Ak už vozidlo neexistuje, tak je možné na okresnom úrade, odbore starostlivosti o životné prostredie požiadať o vydanie rozhodnutia o neexistencii vozidla a zaplatiť poplatok 500 eur do Environmentálneho fondu,“ priblížila Petra Poláčiková.
Na základe rozhodnutia o neexistencii vozidla môže podľa nej pán Slavomír požiadať dopravný inšpektorát o trvalé vyradenie vozidla z evidencie vozidiel.
Rovnaký problém rieši aj pán Branislav
Rozkaz na vykonanie technickej kontroly na aute, ktoré už desaťročia nevlastní, spôsobil vrásky na čele aj Branislavovi Bellovi z Martina.
„Po 25 rokoch si niekto na mňa spomenul, respektíve si spomenul na to vozidlo, ktoré 25 rokov nemalo technickú kontrolu. Bol to VAZ Žiguli bielej farby,“ uviedol pán Branislav Bella.
Auto bolo vyrobené v roku 1974 a kúpil ho ako ojazdené v roku 1997. Po dvoch rokoch sa ho rozhodol predať.
„Predal som ho vtedy štandardným spôsobom prostredníctvom autobazáru,
kde som spolu s vozidlom dal aj splnomocnenie. Oni vozidlo predali, vyplatili mi financie, vozidlo som odhlásil,“ priblížil pán Branislav.
Aj v jeho prípade je však v policajnej evidencii záznam len o tom, ako auto po kúpe prihlásil na svoje meno. „Okresný dopravný inšpektorát v Martine od 9. mája 1997 v uvedenom prípade neeviduje zmenu majiteľa,“ uviedla hovorkyňa KR PZ v Žiline Zuzana Šefčíková.
„Bohužiaľ, nemám odložené ani žiadne dokumenty. Keď som sa bol spýtať v autobazáre, či náhodou takéto dokumenty u nich nie sú, povedali mi, že oni dokumenty viac ako desať rokov nearchivujú,“ povedal pán Branislav.
„Pri predaji vozidla je povinnosťou predávajúceho odhlásiť ho z evidencie a povinnosťou kupujúceho je vozidlo prihlásiť. Je potrebné, aby si predávajúci na dopravnom inšpektoráte overil, či tak nový vlastník skutočne urobil,“ vysvetlil vedúci odboru dopravy na okresnom úrade v Martine František Rybárik.
Auto už nemusí byť v prevádzke
Najistejšie je, keď na dopravný inšpektorát idú predávajúci a kupujúci urobiť prepis spolu. Branislav Bella predpokladá, že jeho bývalé auto už nie je v prevádzke, keďže vyrobené bolo pred 50 rokmi.
Vzhľadom na to, že žiadne dokumenty o jeho predaji už nemá a nevie komu ho autobazár predal, odpor proti rozkazu na vykonanie kontroly ani nepodal. Konanie štátnych úradníkov však nepovažuje za seriózne.
Aj preto považuje 500 eurový poplatok za vyradenie auta z evidencie za neprimeraný. „Pokiaľ je pán Bella presvedčený, že z jeho strany nedošlo k žiadnemu zanedbaniu povinností vlastníka motorového vozidla, môže sa snažiť o vymožiteľnosť svojho práva, či už v správnom alebo súdnom konaní,“ povedal František Rybárik.
Branislav Bella v súdnom dokazovaní toho, že pred 25 rokmi nepochybil on, ale niekto iný, nevidí zmysel. Problém zatiaľ vyriešil tak, že auto dočasne odhlásil. A dúfa, že časom dôjde k zmene legislatívy a poplatok nebude musieť zaplatiť.
„Tých 500 eur nie je taký malý peniaz. A za vozidlo, ktoré som predal s najlepším vedomím a svedomím, v zmysle postupov ako sa vtedy predávali vozidlá, zaplatiť ešte dnes 500 eur, sa mi nejako moc nechce,“ skonštatoval pán Branislav.