Našetriť si na vodičský preukaz je pre mladých ľudí náročné. Musia sa uskromniť a často si popri práci či škole musia zohnať ešte aj brigádu.
Podobne ako aj mnohí z klientov jednej bratislavskej autoškoly. Tí svoje kurzy však nestihli dokončiť. Ich autoškola totiž skrachovala. Nevedia sa dostať k svojim peniazom, potrebným dokumentom a zákonná lehota na dokončenie vodičských kurzov sa rýchlo kráti.
Vlani v decembri sa Simona rozhodla získať vodičský preukaz. Ponuku autoškoly Art našla na internete. „Povedal, že mi pošle faktúru na email, ktorú som uhradila. Následne mi povedal, že mi po uhradení faktúry pošle poukaz a ja sa môžem rozhodnúť, kedy autoškolu začnem,“ vysvetľuje Simona Matiová.
Simona za kurz vodičského preukazu zaplatila 899 eur. V tom čase to bola veľmi výhodná ponuka. Suma sa v Bratislave totiž pohybuje od 900 až do 1 200 eur, čo je pre mnohých ľudí značná investícia.
„Prebiehalo to štandardne. Mali sme teóriu, ktorá bola celkom rýchla. Potom v marci a v apríli začali prvé cvičiská a tam už začali problémy. Ponúkali nám veľmi málo jázd za týždeň,“ spomína Simona.
Dobré recenzie
Ďalšou záujemkyňou o vodičský preukaz v autoškole Art bola Natália, ktorá na základe výborných recenzií zvolila práve spomínanú autoškolu. Hneď po nastúpení na kurz, čo bolo v apríli tohto roku, sa jej to však celé nepozdávalo.
„Úvodnú hodinu sme mali s konateľom firmy pánom Danielom Krížikom. Už od začiatku bol vulgárny a nesprával sa korektne a profesionálne. Povedala som si, že možno mal nejaký zlý deň. Neskôr sme však mali hodiny s iným inštruktorom, ktorý bol tiež vulgárny. Vravel, že je to u nich normálne a že si tam vulgárne nadávajú. Dával nám tiež náznaky, že sme neschopní,“ sťažuje sa Natália Vargová.
Štandardne kurz autoškoly trvá tri až päť mesiacov. Klient autoškoly musí mať odjazdených minimálne 20 hodín jazdy s inštruktorom. Simona však za deväť mesiacov nemala splnenú ani len polovicu. Natália bola na tom podobne.
„Vyvolávala som pánovi Krížikovi. Pýtala som sa, že čo bude s jazdami. On mi tvrdil, že otvára nové kurzy a že ma tam šupne, aby sme tie jazdy rýchlo zbúchali,“ hovorí Simona.
Problémy s jazdami mala aj Natália. „V poslednom období som bola dva mesiace bez jazdy. Bol vtedy koniec júla a poslednú jazdu som následne dostala až 19. septembra. Potom som zistila, že autoškola skrachovala,“ spomína.
Správa o zrušení
Simona absolvovala tri cvičiská a dve jazdy v premávke. „Následne prišla len jedna správa, že autoškola sa musí zrušiť z právnych dôvodov. To bolo všetko. Nevieme, čo ďalej. Bolo to 1. novembra, kedy nám prišla správa od Daniela Krížika, inštruktora a konateľa autoškoly Art,“ objasňuje Simona.
„Dobrý deň prajem, zo zákonného dôvodu bola autoškola Art povinná požiadať o ukončenie činnosti autoškoly. Tým pádom sme vás dali na presun v systéme, aby ste ďalej mohli pokračovať v inej autoškole. Tlačivo a žiadosť s lekárskym potvrdením a potvrdením kurzu prvej pomoci, ak ste ho absolvovali, pripravíme na odovzdanie. O odovzdaní a prebratí budete včas informovaní,“ píše sa v správe od Krížika.
„Je veľmi dôležité to, či autoškola skrachovala v zmysle, že bol podaný návrh konkurzu alebo takýto návrh podaný nebol. Pokiaľ nie, je to situácia, kedy si môžu svoje pohľadávky uplatňovať cez súdne konanie. Mohli by podať žaloby a požadovať, aby peniaze dostali späť. Museli by najprv odstúpiť od zmluvy. Až potom môžu požadovať náhradu cez súdne konanie,“ vysvetľuje nezávislý advokát Milan Ficek.
Prípad sledujú inštitúcie
Tento prípad sledujú viaceré inštitúcie – ministerstvo dopravy, komora autoškôl a Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). „Ministerstvo dopravy na základe doručených podnetov aktuálne vykonáva štátny odborný dozor nad touto autoškolou podľa platnej legislatívy,“ potvrdila hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
„Uvedená autoškola nie je členom Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA). Kompetencie komory autoškôl stanovuje zákon a sú v takomto prípade nedostatočné. Autoškoly podnikajú ako samostatné subjekty – či ako fyzické alebo právnické osoby, teda s plnou zodpovednosťou,“ píše sa vo vyjadrení predsedu SKVZA Jozefa Rohaľa.
„SOI sa pokúsila vykonať dohľad v danej veci priamo v sídle spoločnosti za účelom preverenia, či nedochádza k porušovaniu zákona o ochrane spotrebiteľa. Na mieste inšpektori zistili, že v sídle spoločnosti nie je prítomná žiadna osoba oprávnená konať v mene spoločnosti,“ tvrdí v písomnom vyjadrení vedúci odboru ochrany spotrebiteľa SOI Marián Jargaš.
Potvrdenia na presun
Keď opadol prvotný šok, Simona a Natália začali hľadať možnosti, ako čo najskôr nastúpiť na vodičský kurz do inej autoškoly. Na presun bolo potrebné lekárske potvrdenie, potvrdenie o absolvovaní teórie a cvičiska a tiež absolvovanie kurzu prvej pomoci. Tieto dokumenty však z autoškoly Art získavali veľmi ťažko. „Sama som si potom našla druhú autoškolu, v ktorej si kurz dokončím,“ tvrdí Simona.
„Zákon o autoškolách umožňuje presun žiakov v Jednotnom informačnom systém cestnej dopravy za predpokladu zhodného postupu oboch autoškôl. Po presune žiak absolvuje neukončenú časť výcviku a podľa rozsahu bude stanovená cena v pokračujúcej autoškole. Ak žiak zaplatil celý výcvik a absolvoval iba časť, zostane mu v predchádzajúcej autoškole pohľadávka – možno aj nedobytná. Voľba je na žiakovi,“ objasňuje Rohaľ.
Nakontaktovali sme sa na konateľa firmy pána Krížika, ktorý nám prisľúbil písomné stanovisko. „V súčasnej dobe môžem k situácii v autoškole Art uviesť len to, že vznikla pričinením tretích osôb, voči ktorým som podal podnet na prešetrenie príslušným orgánom činným v trestnom konaní. Mne je nesmierne ľúto, že v súčasnej dobe naša autoškola nemôže dokončiť kurzy, ako plánovala a prisľúbila svojim klientom,“ uvádza.
„Osobne robím všetky úkony smerujúce k tomu, aby všetci naši klienti mohli byť presunutí do iných autoškôl a mohli kontinuálne v kurze pokračovať. Na presun týchto klientov je potrebné vykonanie viacero úkonov. Po ich vykonaní budú všetci klienti informovaní,“ dodáva Krížik.
Časová lehota
Podľa zákona musí byť autoškola ukončená do roka od začatia kurzu. Simona začala kurz v autoškole Art 22. januára 2024. „Keď inštruktor uvidel ten dátum, bol zhrozený. Oni o probléme vedeli a boli veľmi chápaví. Ponúkli mi teda, že môžem u nich dokončiť kurz, ktorý si samozrejme uhradím sama. Bolo to za prijateľnú čiastku a už som tam preradená,“ tvrdí Simona.
Aj napriek tomu, že autoškola skrachovala a zanechala stovky klientov bez dokončenia zaplatených vodičských kurzov, v súčasnosti jej nehrozí žiadny postih zo strany príslušných inštitúcií. Podľa Rohaľa komora autoškôl nemá na takúto situáciu žiadny dosah. Hovorí o možnej legislatívnej úprave, aby si rovnakí ľudia nemohli otvoriť „novú autoškolu“.
„SOI nemá právomoc prešetrovať podania a vykonávať štátny odborný dozor autoškôl v zmysle zákona o autoškolách, keďže štátny odborný dozor v predmetnej oblasti vykonáva ministerstvo dopravy a okresný úrad v sídle kraja,“ hovorí Jargaš.
Ministerstvo nezasahuje
„V prípade, ak autoškola skrachuje, ide predovšetkým o občiansko-právny vzťah dotknutých strán, teda žiaka a autoškoly, ktorý medzi sebou pred začiatkom kurzu uzatvoria. Do tohto vzťahu ministerstvo dopravy nijako nezasahuje. Podľa našich informácií boli podané účastníkmi neukončených kurzov trestné oznámenia,“ uvádza Poláčiková.
Rohaľ si vzhľadom na vysoký počet žiakov v takejto situácii myslí, že je podozrivé, že to bolo celé vykonané s veľkým predstihom úmyselne. Nezávislý advokát odporúča okrem trestného oznámenia podať návrh na vydanie platobného rozkazu.
„To či ide, alebo nejde o trestný čin, závisí od toho, či tam bol na začiatku úmysel zo strany autoškoly poškodiť ľudí. To znamená, že či mali v úmysle nedokončiť plnenie, ktoré chceli poskytnúť, to znamená kurz. Ak sa preukáže, že mali od začiatku úmysel len vylákať peniaze od ľudí, bol by to v tomto prípade trestný čin. Ak sa však toto nepreukáže, trestné oznámenie bude zamietnuté,“ dodáva advokát Ficek.
Poškodení klienti autoškoly, ktorí by chceli svoje peniaze späť, by mali v prvom rade odstúpiť od zmluvy. V odstúpení treba požadovať vrátenie peňazí a následne podať návrh na vydanie platobného rozkazu. Tento návrh treba podať čo najskôr na súde v mieste sídla spoločnosti.