Spoznali sme slová roka 2024, ktoré pravidelne vyberá Oxford University Press aj austrálsky Macquarie Dictionary. Tento rok sa nimi stali „brain rot“ a „enshittification“. Slovníky sa pozreli na ich význam a svoj výber aj odborne odôvodnili.
Brain rot
Britský Oxford University Press vybral za slovo roka „brain rot“, teda v preklade hniloba mozgu. V porovnaním s rokom 2023 sa jeho používanie zvýšilo o 230 percent. Najprv sa predovšetkým vyskytovalo v priestore sociálnych médií, no preniklo napríklad aj do novinárskeho žargónu.
Na svojom webe vysvetlil, že ide o zhoršovanie intelektuálneho stavu človeka v dôsledku prijímania jednoduchých či nesúvislých obsahov. Výrazom sa tiež môže pomenovať aj samotný obsah, ktorý k „hnilobe mozgu“ prispieva.
Tamojší experti zaznamenali zvýšený výskyt slova v kontexte vyjadrovania obáv z vplyvu konzumácie obsahov nízkej kvality. A to najmä na sociálnych sieťach, na ktoré často a konzistentne poukazuje, predovšetkým na online kultúru.
„V online komunitách sa často používa v humornom alebo v zmysle seba-zhadzovania a je silne spojený s určitými typmi obsahu,“ vysvetlili experti z Oxfordu. Upozornili tiež, že sa téma brain rotu pretavila aj do serióznejšej debaty, konkrétne o ochrane duševného zdravia. Jedno z amerických centier dokonca vydalo príručku, ako jav rozpoznať a vyhnúť sa mu.
Nejde však o nový výraz, jeho prvé zaznamenané použitie datujú odborníci do roku 1854. Oxford však ďalej vysvetlil, že v digitálnom veku nadobudol nový význam.
Enshittification
Austrálsky slovník Macquarie Dictionary vybral výraz „enshittification“ ako slovo roka 2024. Vyjadruje rastúci pocit, že kedysi skvelé digitálne služby sú zlé a stále horšie.
Výraz „enshittification“ porazil slová ako „brainrot“, „overtourism“ či „rawdogging“. Za slovo roka ho vybrala odborná komisia slovníka, ale zvíťazil aj v ľudovom hlasovaní.
„Hovorové podstatné meno enshittification znamená postupné zhoršovanie kvality služby alebo produktu spôsobené znižovaním úrovne poskytovaných služieb – najmä online platforiem – dôsledkom snahy o dosiahnutie zisku,“ vysvetľuje Macquarie Dictionary.
„Ide o veľmi základný anglosaský výraz doplnený o príponu a predponu, ktoré ho povyšujú na takmer formálny a takmer slušný. Toto slovo vystihuje to, čo mnohí z nás cítia, že sa v súčasnosti deje vo svete a v mnohých aspektoch nášho života,“ uviedla komisia.
Slovo vymyslel kanadsko-britský spisovateľ a blogger Cory Doctorow na označenie procesu, pri ktorom sa pôvodne nesmierne užitočné aplikácie alebo digitálne platformy postupne zhoršujú, pretože sa snažia dosiahnuť profit.
Ako príklad sa často uvádzajú webové sociálne médiá ako X (kedysi Twitter) a aplikácia na zdieľanie jazdy Uber. Zo začiatku ponúkali informácie alebo výhodné ponuky, ale postupne pristúpili k „okrádaniu“ zákazníkov alebo obmedzovaniu služieb.
Podľa Doctorowa sa preto teraz účty používateľov Facebooku plnia nevyžiadanou poštou, vyhľadávanie na Googli je plné reklám a sponzorovaného obsahu a Amazon propaguje lacné, zle vyrobené produkty bez ohľadu na to, čo zákazník skutočne potrebuje.