Na hlavný obsah

Robia úlohy za učiteľov a suplujú bez nároku na príplatok: Komora učiteľov upozorňuje na zneužívanie asistentov

Asistent tak často nahrádza aj sociálneho pedagóga.

Robia úlohy za učiteľov a suplujú bez nároku na príplatok: Komora učiteľov upozorňuje na zneužívanie asistentov
Ilustračná snímka vyučovania. Foto: TASR/Roman Hanc

Slovenská komora učiteľov opätovne poukazuje na zneužívanie pedagogických asistentov na školách. Riaditelia ich často nútia robiť činnosti mimo ich pracovnej náplne – vypracovávať a pripravovať pomôcky na vyučovanie či pracovné listy za učiteľa alebo nadmerne suplovať. Ministerstvo školstva pripravuje zmeny.

Pani Marcela robila asistentku učiteľa päť rokov. Okrem protiprávneho predlžovania pracovnej zmluvy na dobu určitú musela popri svojej činnosti vykonávať aj prácu za iných. Napríklad vypracovávať či pripravovať pracovné listy za učiteľa či vypracovávať pomôcky na vyučovanie.

Využívaniu pedagogických asistentov sa v relácii Rádiožurnál venovala redaktorka Slovenského rozhlasu Denisa Žilová:

„Naši asistenti, samozrejme aj ja, musia ísť do osady, musím si pýtať ospravedlnenku, poprípade ju musím vytlačiť a dať podpísať rodičom. Tiež si myslím, že nie je náplňou práce asistenta po vykonaní, či už veľkej alebo malej potreby, utierať zadok žiakovi,“ opísala pani Marcela.

Upozorňuje tiež na zneužívanie dĺžky pracovného času či nadmerné suplovanie učiteľov. Asistent má týždenne odpracovať priamou činnosťou 23 hodín. Zvyšok môže suplovať, ak spĺňa kvalifikáciu. No malo by ísť o doplnok k už odpracovanému základnému úväzku.

„Riaditelia sú presvedčení, že keď ide suplovať asistent, tak mu nemusia zaplatiť nadčas, ale že to robí v rámci činnosti, ktorú má robiť s deťmi. Lenže to je vážne porušenie zákonníka práce, lebo oni majú v náplne práce niečo úplne iné,“ konštatuje Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov.

Inšpekcia dostala niekoľko podnetov

V školách navyše veľakrát ostávajú aj popoludní a pomáhajú v školských kluboch detí. Asistent tak často nahrádza sociálneho pedagóga, osobného asistenta či asistenta vychovávateľa v jednej osobe. Tým škole šetrí finančné prostriedky určené na ďalšie podporné profesie.

„Otázka je, načo šetriť peniaze školy, lebo ak sa začnú rozvíjať sociálno-patologické javy, že deti so špeciálnymi potrebami nedostanú podporu, tak to bude stáť oveľa viac peňazí. Najprv celoročne likvidujete duševné zdravie žiakov a učiteľov tým, že šetríte peniaze, a potom im na konci roka dáte dvojnásobné odmeny z ušetrených peňazí,“ hodnotí Križo.

Štátna školská inšpekcia dostala v tomto roku šesť podaní týkajúcich sa činnosti pedagogických asistentov.

„Z toho boli tri anonymné sťažnosti, ktoré boli v súlade so zákonom odložené. Indície z odložených sťažností a podnetov využívame pri rôznych druhoch inšpekcií, pričom ich opodstatnenosť osobitne nevyhodnocujeme,“ informovala hovorkyňa inšpekcie Katarína Matejková.

Ministerstvo školstva chce praktiky riaditeľov odstrániť legislatívnou úpravou. Predstaví ju v novom roku.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál