Na hlavný obsah

Vyššie ceny v budúcom roku ošiaľ pred Vianocami nespôsobia. Prieskum ukázal, že Slováci viac míňať nebudú

Viac míňať plánujú len ľudia s vyššími príjmami.

Vyššie ceny v budúcom roku ošiaľ pred Vianocami nespôsobia. Prieskum ukázal, že Slováci viac míňať nebudú
Vianočné nákupy (Ilustračná fotografia) Foto: TASR/Milan Kapusta

Od budúceho roka bude vyššia DPH. Analytici vopred varovali, že to môže výrazne ovplyvniť nakupovanie vianočných darčekov za ešte tohtoročné ceny. Online investičná platforma Portu realizovala prostredníctvom aplikácie InstantResearch agentúry Ipsos prieskum či plánujú Slováci nakupovať tento rok viac darčekov.

Zavedenie tzv. konsolidačného balíčka by malo v budúcom roku pomerne výrazne zvýšiť infláciu. Napríklad, Rada pre rozpočtovú zodpovednosť jej výšku odhaduje na päť percent v porovnaní s tohtoročnými 2,9 percentami.

Pozrite si celý rozhovor s analytikom Marekom Malinom, ktorý v relácii Ranné správy hovoril o nákupnej nálade Slovákov pred Vianocami:

Analytik online investičnej platformy Portu Marek Malina uvádza, že z prieskumu vychádzajú prekvapivé údaje. „Nákupný apetít by sa počas tohtoročných vianočných sviatkov výraznejšie zvyšovať nemal. Vychádza nám to tak, že väčšie vianočné nákupy plánuje iba desať percent ľudí, takže v priemere každý desiaty človek na Slovensku,“ dodáva.

Suma, ktorú sa Slováci chystajú minút pred sviatkami, zostáva podľa analytika takmer rovnaká, ako bola v minulom roku.

Stále však existujú skupiny, ktoré sa rozhodli pre zdražovanie minúť na tohtoročné Vianoce viac peňazí. „Ide najmä o mužov, v priemere každý piaty muž plánuje minúť viac ako 400 eur. Potom sú to skupiny, ktoré zarábajú viac – sú to majetnejší alebo lepšie zarábajúci,“ uvádza Malina.

Dodáva, že do tejto skupiny patria aj tí, ktorí dostávajú na konci roka mimoriadne odmeny alebo osoby, ktoré žijú na západnom Slovensku, kde je v priemere vyššia životná úroveň.

Podľa Mareka Malinu sa zároveň rozmáha internetový predaj. „Z údajov Štatistického úradu SR nám vyplýva, že maloobchodné tržby tento rok v jednotlivých mesiacoch stúpali zhruba o päť percent. Avšak príjmy e-shopov v tomto roku v jednotlivých mesiacoch stúpali často o viac ako 25 – 35 percent,“ dodáva.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika