Operačné sály zostávajú nevyužité, no pacienti čakajú na zákroky dlhšie. Poukazuje na to Slovenská asociácia jednodňovej chirurgie. Podľa nej je to výsledok finančného limitu, ktorý vlani zaviedla Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Tá trvá na tom, že zmena je efektívnym riešením využitia peňazí zo zdravotného poistenia.
Pána Rudolfa sme stretli v čakárni, bol krátko po operácii sivého zákalu. Ide o zákrok, ktorý v centrách jednodňovej chirurgie robia najčastejšie. Ročne ich spravia aj 50-tisíc.
„Od malého chlapca som odkázaný na okuliare ešte s tým, že ľavé oko mám tupozraké, takže som silne závislý na pravom oku. Prvýkrát som sa nedal presvedčil na operáciu, druhýkrát už áno. Operovali ma 15 minút dozadu, takže vidím vás ostrejšie, ako som videl s okuliarmi,“ prezradil pacient centra jednodňovej očnej chirurgie Rudolf.
Na pracoviskách jednodňovej chirurgie robia nielen oftalmologické, ale aj ortopedické či gynekologické operácie. Ešte do októbra platilo, že koľko zákrokov ambulancia urobila, toľko jej VšZP uhradila. Od októbra zaviedla 70-percentný finančný limit. Ak ambulancia zoperuje viac ľudí, poisťovňa za nich starostlivosť neuhradí.
„Pacienti na operácie čakajú dlhšie, pretože aktuálne im dávame termíny na apríl, máj, jún a aj pracoviská, poskytovatelia majú situáciu oveľa horšiu, pretože majú svoje zariadenia využité na 70 percent. To znamená, že namiesto toho, aby sme urobili 15 operácií denne, tak ich urobíme 10,“ uviedla predsedníčka Slovenskej asociácie jednodňovej chirurgie Eva Vidová.
Jednodňovej chirurgii sa v relácii Aktuálne :24 venovala redaktorka Veronika Čokinová:
Rokovanie s poisťovňou
Asociácia jednodňovej chirurgie trvá na tom, aby sa finančné limity zrušili. Štátnej poisťovni navrhuje aj alternatívne riešenie, ak by poisťovňa na obmedzeniach naďalej trvala. Žiada, aby dostali minimálne toľko peňazí, koľko vlani.
„Tí pacienti sa na operáciu dostanú v primeranom čase a že naše zariadenia budú využité v takej miere, aby sme mohli fungovať normálne, aby sme mali dostatočné prostriedky na úhradu svojich nákladov a aby sme sa poprípade mohli nejakým spôsobom ešte v minimálnej miere rozvíjať,“ pokračovala Vidová.
Poisťovňa uviedla, že s asociáciou o tom rokuje. Pre jednodňovú zdravotnú starostlivosť nateraz naďalej platia zavedené limity.
„Toto riešenie vnímame ako udržateľné a efektívne. Na základe našich dát je priemerná čakacia doba pri jednodňovej zdravotnej starostlivosti 22 dní a pri jednodňovej zdravotnej starostlivosti poskytovanej v nemocniciach približne 31 dní,“ zaznelo v stanovisku VšZP.
Poisťovňa dodáva, že termíny výkonov sú v rukách ošetrujúceho lekára. Ten podľa nej musí dbať na bezpečnosť pacienta a predchádzať zhoršeniu jeho zdravotného stavu.