Na hlavný obsah

Železnice v problémoch: Odbory sa nevedia dohodnúť na novej kolektívnej zmluve, stále chýbajú stovky zamestnancov

Odliv pracovníkov spôsobili aj predčasné dôchodky.

Železnice v problémoch: Odbory sa nevedia dohodnúť na novej kolektívnej zmluve, stále chýbajú stovky zamestnancov
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Ján Krošlák

Na železnici chýbalo začiatkom roka takmer 800 zamestnancov. Najväčšie odborové združenie začalo tento týždeň rokovať o novej kolektívnej zmluve na roky 2025 až 2028. O rokovaniach zatiaľ informovať nechcú.

Na železnici však fungujú viaceré odborové združenia. Na spoločnom postupe sa dohodnúť nevedia. Výpravcovia hovoria, že komunikácia s Odborovým združením železničiarov v SR je na bode mrazu.

Problémom pri vyjednávaní novej kolektívnej zmluvy na železniciach a problémom s chýbajúcimi zamestnancami sa v Rádiožurnále venoval redaktor Lukáš Dzivý:

V minulom roku odišlo do predčasného starobného dôchodku 135 zamestnancov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Najviac zasiahnuté tak boli pozície ako výpravca, signalista či dozorca výhybiek.

Spoločnosť sa pritom už roky trápi s nedostatkom najmä špecializovaných pracovníkov. Vlani zvýšili železnice mzdy zamestnancom. Zaviedli stabilizačný príspevok, príspevok na bývanie či ubytovanie. Stabilizovať personál sa však zatiaľ nepodarilo. Aktuálne im chýba 779 zamestnancov, čo ale nespôsobili len odchody do predčasného dôchodku.

„Nedostatok prevádzkových zamestnancov v niektorých prípadoch spôsobuje isté problémy so zabezpečením železničnej prevádzky. Napriek aktívnej náborovej práci sa počty chýbajúcich prevádzkových zamestnancov zatiaľ podarilo nahradiť len čiastočne,“ uviedli ŽSR v stanovisku.

Tento týždeň začala spoločnosť s najväčšou odborovou organizáciou vyjednávať podmienky kolektívnej zmluvy na ďalšie tri roky. Keďže išlo o úvodné stretnutie, informovať o podrobnostiach zatiaľ nechce ani jedna strana.

Názor jednej strany

Za Odborové združenie železničiarov v SR vyjednáva jeho podpredseda Peter Hoffman. Návrh kolektívnej zmluvy podľa neho má jednak zastabilizovať súčasný personál a zároveň prilákať nových ľudí.

„Tá konkurencieschopnosť, hlavne teda v tomto západoslovenskom kraji, ale už to sa to rysuje aj v tých ostatných, je rozhodne zložitá a hlavne aj z tej finančnej stránky. Každý musí na konci dňa zaplatiť účet, ani v obchode mu nedajú nič zadarmo,“ skonštatoval Hoffman.

Odborová organizácia ešte minulý týždeň na sociálnej sieti informovala, že nekoná v zhode so zvyšnými odborovými centrálami. Matej Ferencej z Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov tvrdí, že rokovania vyzerajú pre ostatné odbory zle.

„Odborové združenie železničiarov prakticky ignoruje sociálny dialóg medzi ostatnými odborovými organizáciami. Ignoruje právo mať aj iný názor, takže máme momentálne na železniciach iba názor jednej strany,“ povedal Ferencej.

Oceňuje však vedenie ŽSR, ktoré sa samostatne stretlo aj s ďalšími odborármi. Generálny riaditeľ Alexander Sako podľa odborárov chce hľadať riešenie, ako nastaviť odmeňovanie zamestnancov zlepšiť sociálny dialóg.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika