Niektorí ľudia si pôvodne dohodnutý odklad splácania spotrebných úverov ešte predlžujú a termíny platieb si tak odsunuli na neskoršie obdobie. Naznačujú to údaje spoločnosti Home Credit. Ukazuje sa, že ľudia s opakovaným odkladom splátok majú v súčasnej dobe ovplyvnenej pandémiou častejšie problémy so splácaním v porovnaní s tými, ktorí využili len jeden odklad.
Počet odložených mesačných splátok si určuje každý klient individuálne. Pri spotrebných úveroch môže požiadať o odklad na jeden až tri mesiace s tým, že pred uplynutím pôvodného obdobia odkladu môže požiadať o ďalší jeden až tri mesiace. Spolu tak na maximálne šesť mesiacov.
Odklad splátok však neznamená ich odpustenie, ako si mnohí počas prvej vlny zle vysvetľovali opatrenia bánk. Tie dodatočne upozorňovali, že povinnosť zaplatiť splátky úveru po ich odklade sa len presunula na neskôr. Úvery sa ďalej úročili, pričom úrok za dobu odkladu zaplatí klient až na konci splátkového kalendára. Výška splátky zostane nedotknutá, takže dôjde k predĺženiu splatnosti úveru a zvýšeniu celkovej sumy, ktorú zaplatí.
Príjem väčšiny klientov, ktorí odklad splátok využili, podľa údajov spoločnosti Home Credit priamo zasiahla koronakríza.
„Išlo pritom väčšinou o zamestnancov v oblasti služieb, predovšetkým v gastronómii. Časť ľudí sa však k tomu postavila oportunisticky a splátky si odkladali aj v prípade, keď ich príjem neklesol. Približne polovica klientov si pôvodne dohodnutý odklad splácania spotrebného úveru ešte raz posunula na neskorší termín,“ uviedol riaditeľ divízie risku spoločnosti Home Credit Martin Popík.
Očakáva sa, že približne 15 percent dlžníkov už nebude schopných ďalej splácať svoje záväzky. Spoločnosť preto klientov pred skončením lehoty odloženia splátok s dostatočným predstihom upozorňuje na nutnosť opäť pravidelne uhrádzať svoje záväzky.