„Nemanažujem koronakrízu, koronakríza manažuje nás. Čiže neviem, ako by som mal odstúpiť z funkcie, v ktorej vôbec nie som,“ reagoval premiér Igor Matovič (OĽANO) na vyjadrenia prezidentky Zuzany Čaputovej, že by mal prenechať manažovanie koronakrízy inému členovi vlády.
Na otázku, či vláda plánuje pre zlú pandemickú situáciu prijať prísnejšie opatrenia – ako testovanie v ohniskách či obmedzenie mobility, reagoval, že bez podpory prezidentky nemá silu presadiť ďalšie plošné testovanie, keďže má ako najdôveryhodnejšia politička najväčšiu podporu verejnosti. Naďalej trvá na tom, že je to jediná cesta, ktorou sa Slovensko vie vyhnúť lockdownu.
„Keď človek s najväčšou dôveryhodnosťou na Slovensku povie, že ďalšie plošné testovania by mali byť striktne dobrovoľné a vedci hovoria, že plošné testovania majú byť, tak ja už naozaj neviem, čo mám robiť. Mrzí ma, že sa prezidentka pridáva k takejto kritike,“ zhodnotil premiér s tým, že prvé celoplošné testovania obyvateľstva zachránili situáciu na Orave.
Trvá na tom, aby bolo povinné
Na kritiku o nejasných inštrukciách vlády v súvislosti s blížiacimi sa sviatkami, keď ľudia stále nevedia, či budú môcť cestovať za rodinami, a v akom režime budú môcť Vianoce stráviť, reagoval, že aj preto sa chce tento týždeň stretnúť s prezidentkou a opakovane ju požiadať, aby nevyhlasovala, že plošné testovanie má byť dobrovoľné. „Pokúsim sa ju tento týždeň presvedčiť na našu palubu. Aby odišla od Kotlebovcov a Pellegriniho a pridala sa k nám,“ vyhlásil premiér. „Ja som dnes pre ľudí ten najhorší pes, ktorý im chce ubližovať, hoci chcem len tú najjemnejšiu cestu, ako môžu cez pandémiu prejsť,“ dodal.
Premiér sa vyjadril aj k testovaniu na školách. Do pilotného projektu sa v réžii úradu vlády zapojilo dovedna deväť škôl, niektoré ďalšie školy si testovanie manažovali samé. Premiér je rád, že takto pomohol ministrovi školstva Branislavovi Gröhlingovi (SaS) vyhrať boj nad úradníkmi, ktorí sa ho snažili presvedčiť, že sa to nedá. Avizoval, že tento týždeň by malo byť pilotné testovanie kloktaním, ktoré bude pre žiakov príjemnejšou metódou.