Lietadlá od výrobcu Boeing typu 737 MAX sa môžu vrátiť do prevádzky v Európe. Rozhodla o tom v stredu (27. 1.) Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA). Ukončila tak 22 mesiacov trvajúce uzemnenie týchto strojov po dvoch nehodách, pri ktorých umrelo 346 ľudí.
„Po rozsiahlej analýze sme dospeli k záveru, že 737 MAX sa môže bezpečne vrátiť do prevádzky. Toto hodnotenie sme vykonali úplne nezávisle od Boeingu alebo amerického Federálneho úradu pre letectvo a bez ekonomického alebo politického tlaku. Kládli sme zložité otázky, až kým sme nedostali odpovede a nepresadili sme riešenia, ktoré uspokoja naše náročné bezpečnostné požiadavky. Vykonali sme vlastné testovacie lety a nespoliehali sme sa na to, že to za nás urobia iní,“ uviedol riaditeľ EASA Patrick Ky.
„Máme úplnú dôveru v to, že lietadlo je bezpečné, čo je predpokladom pre udelenie nášho súhlasu. Budeme však naďalej pozorne monitorovať prevádzku lietadla 737 MAX, keď sa vráti na oblohu,“ vyhlásil.
Upravená verzia Boeingu 737 Max obsahuje viaceré bezpečnostné vylepšenia. „Zároveň sa spoločnosť Boeing na naše naliehanie zaviazala, že bude pracovať na ďalšom zdokonalení lietadla v strednodobom horizonte s cieľom dosiahnuť ešte vyššiu úroveň bezpečnosti,“ dodal Ky.
Zmeny, ktoré nariadila EASA, zahŕňajú balík softvérových aktualizácií, prepracovanie elektrického systému, kontroly údržby, aktualizácie prevádzkových príručiek a nové školenie posádky.
Stroje sú pripravené, teraz sa musia vycvičiť piloti
Aj napriek zelenej od EASA môže skutočný návrat lietadla na oblohu v Európskej únii (EÚ) ešte chvíľu trvať.
Letecké spoločnosti musia totiž zabezpečiť, aby ich piloti absolvovali potrebný výcvik, a aby sa po dlhej odstávke vykonala údržba lietadiel a potrebné zmeny. Niektoré štáty EÚ budú musieť zrušiť aj svoje vlastné individuálne rozhodnutia o uzemnení. Spojené kráľovstvo, ktoré už opustilo európsky blok, bude musieť vydať vlastné rozhodnutie.
Medzitým však pandémia koronavírusu priniesla vážne cestovné obmedzenia. Mnoho leteckých spoločností obsluhuje iba zlomok svojich obvyklých liniek, čo podľa EASA môže mať vplyv na rýchlosť návratu lietadla do komerčnej prevádzky.