Na hlavný obsah

Obchodníkom prekáža, že vedľa ich loga má byť na výrobku aj značka výrobcu

Rovnocenné uvedenie značky má umožniť novela zákona.

Obchodníkom prekáža, že vedľa ich loga má byť na výrobku aj značka výrobcu
Na snímke minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ján Mičovský počas tlačovej konferencie poslancov Národnej rady SR a zástupcov potravinárskych komôr k novele Zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami 13. marca 2021 v Bratislave. Foto: TASR

Návrh zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami vyvolal vášnivú diskusiu. Zatiaľ čo potravinári ho vítajú a hovoria o ochrane dodávateľov, obchodníci hrozia, že so slovenskými producentami prestanú spolupracovať pri výrobe privátnych značiek. Tie si tvoria samotné obchodné reťazce a na výrobkoch uvádzajú svoje logá. Podľa novej legislatívy však výrobca môže požiadať o rovnocenné uvedenie svojej značky.

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) aj Zväz obchodu (ZO) SR pozmeňujúci návrh kritizujú. Vnímajú ho, že je namierený proti privátnym značkám obchodníkov. Podľa prezidenta SAMO Martina Krajčoviča bude povinnosť uvedenia rovnocenného loga výrobcu demotivovať obchodníkov, aby privátne značky vyrábali na Slovensku. „To je to isté, ako keby sme od mliekarne žiadali, aby na krabicu mlieka uviedla aj logo farmy, ktorá toto logo produkuje, alebo aby sme na oleje, ktoré na Slovensku iba plníme, v rovnakej veľkosti dávali aj logo výrobcu, ktorý tento olej vyrába v zahraničí,“ myslí si Krajčovič.

Prezident ZO SR Martin Katriak označil návrh za protislovenský. Podľa neho núti slovenských obchodníkov, aby zmenili zaužívané obchodné modely a tiež ich tlačí do organizačných zmien, ktoré by mohli znamenať aj koniec slovenských obchodníkov a výrobcov.

Rezort je s potravinármi za jedno

Rezort pôdohospodárstva vysvetľuje, že cieľom pozmeňujúceho návrhu je jasná podpora slovenských výrobkov. Tie považuje šéf rezortu Ján Mičovský (OĽANO) za kvalitné a domnieva sa, že je potrebné byť na ne patrične hrdý. „Slovenskí výrobcovia musia mať rovnocenné postavenie na tomto trhu a nesmieme sa hanbiť za uvedenie značky,“ vyhlásil.

Ak si výrobca stojí za svojou obchodnou značkou a má záujem byť súčasťou tej privátnej, tak takáto možnosť by mu mala byť poskytnutá, tvrdí riaditeľka Slovenskej potravinárskej komory Jana Venhartová.

Ministerstvo skonštatovalo, že téma návrhu zákona o neprimeraných podmienkach názorovo zjednotila rezort s potravinármi. „Vždy a v každej situácii som bol zástancom najférovejších riešení, aby výsledok prinášal rovnocennosť medzi partnermi a žiadna zo strán na nič nedoplácala. Preto dnes vítam toto silné spojenie pri ochrane našich potravinárov a prvovýrobcov. Rovnako vítam, že sme sa na správnom riešení zhodli spoločne,“ povedal na piatkovej (12. 3.) tlačovej konferencii za účasti zástupcov najvýznamnejších potravinárskych komôr.

Férové znižovanie kúpnej ceny

Predmetom diskutovaného návrhu je aj ponechanie zákazu predaja pod nákupnú cenu spotrebiteľovi okrem zákonom dovolených výnimiek, tiež sa ním majú vyriešiť akciové ceny tovarov na pultoch obchodov. Cieľom je férové nastavenie systému znižovania kúpnej ceny počas predajnej akcie so súhlasom dodávateľa.

„Zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami je z pohľadu agropotravinárskeho sektora na Slovensku zásadným legislatívnym nástrojom, ktorý obmedzí  uplatňovanie nekalých obchodných praktík. Tento zákon zároveň vytvára spravodlivejšie podmienky  pre dodávateľsko-odberateľské vzťahy v obchode s potravinami,“ zdôraznil zástupca Únie potravinárov Slovenska a Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Daniel Molnár. Dodal, že novela zabezpečí väčšiu ochranu slabšej strany v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch.

Obchodníci budú ešte v piatok popoludní reagovať na vyjadrenia ministra Mičovského. Podľa informácií Rádiožurnálu nesúhlasia ani s tým, že na privátnej značke musí byť uvedené meno výrobcu aj jeho sídlo.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika