Na hlavný obsah

Objektívna zodpovednosť zrýchli proces pokutovania, na vodičov môže mať aj výchovný efekt

Polícii by mohol pomôcť automatizovaný systém.

Objektívna zodpovednosť zrýchli proces pokutovania, na vodičov môže mať aj výchovný efekt
Na snímke policajná kontrola na hranici okresu v obci Dargov v okrese Trebišov v pondelok 5. apríla 2021. Foto: TASR

Jedným z cieľov policajnej reformy je aj zvýšenie bezpečnosti na cestách. Pomôcť k tomu majú nové systémy na pokutovanie prostredníctvom takzvanej objektívnej zodpovednosti. Vďaka nim by sa mohlo podariť tiež v boji proti cestným pirátom.

Policajný prezident Peter Kovařík už v minulosti kritizoval predchádzajúce vedenie polície za nedotiahnutie projektu objektívnej zodpovednosti. Poukazuje na to, že policajti stoja pri ceste a merajú rýchlosť, tým sa však ich práca nekončí. Po službe nasleduje zdĺhavá administratíva. Celý proces je preto potrebné zefektívniť.

„Nestačí nám dať nejaké systémy, ktoré budú merať rýchlosť alebo porušenie pravidiel, ale potrebujeme ho nastaviť tak, aby v systémoch automaticky hľadal vlastníka vozidla a automaticky nastavoval pravidlá na to, akým spôsobom bude prebiehať sankcionovanie,“ vysvetlil pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko policajný prezident.

Automatický systém by uľahčil prácu policajtov

Polícia si od zavedenia automatizovaných systémov sľubuje najmä umravnenie cestných pirátov. „Policajtov chceme mať na takých miestach, kde sú potrební a dnešný systém plní túto úlohu len čiastočne. Chceli by sme, aby bol systém prepojený s ostatnými databázami a mohol tak už len jednoduchými automatickými krokmi pripraviť za policajta aj rozhodnutie o priestupku a tak minimalizovať zbytočnú administratívu,“ spresnila hovorkyňa Policajného prezídia Andrea Dobiášová.

Polícia si vie predstaviť, že výška pokuty sa nastaví presne podľa charakteru porušenia konkrétneho predpisu. Diskutovať by sa podľa hovorkyne dalo aj o znížení výšky pokút. Dodala však, že cieľom nie je ich vyberanie, ale zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Dôležitý je výchovný efekt, upozorňuje analytik

Motoristický novinár Alexander Štefuca z portálu www.topspeed.sk vníma objektívnu zodpovednosť ako nástroj na vyberanie peňazí od vodičov, ktorý je trendom v celej Európe. „Čo už ale u nás nie je trendom, je investícia týchto peňazí naspäť, povedzme do výchovy a vzdelávania.“

Dopravný analytik Jozef Drahovský tvrdí, že plnoautomatický informačný systém je nutnosťou. „Skorá pokuta má veľmi vysoký výchovný efekt. Naproti tomu, keď dôjde pokuta po dvoch rokoch, vodič si to už nepamätá a výchovný efekt je nulový,“ upozorňuje.

Nové kamery a merače rýchlosti pribudnú na nehodových miestach a úsekoch, respektíve tam, kde si to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Zavedenie automatizovaných systémov je však závislé aj na prípadných európskych prostriedkoch z plánu obnovy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko