Slovenské školstvo čaká digitálny skok, do ktorého ministerstvo investuje v tomto roku 40 miliónov eur. Oznámil to na utorkovej (18. 5.) tlačovej konferencii minister školstva Branislav Gröhling (SaS). „Školy sa tak môžu tešiť na notebooky, tablety či zabezpečenie počítačových učební za 40 miliónov eur,“ informoval rezort školstva, vedy, výskumu a športu.
„Budeme investovať 40 miliónov eur do digitálnych technológií pre učiteľov a žiakov, a tak začneme tento digitálny skok v tomto roku,“ vyhlásil Gröhling s tým, že predchádzajúce obdobie veľmi jasne ukázalo, že digitalizácia slovenského školstva je v takom stave, „v akom si ju nepredstavujeme“. Prvé zariadenia prídu do škôl už v septembri tohto roku, prisľúbil.
Rezort pri digitalizácii počíta aj so 180 miliónmi eur z fondu obnovy, ktoré ale budú k dispozícii až ku koncu roka, respektíve na začiatku budúceho roka.
Peniaze dostanú základné aj stredné školy
Financie na digitalizáciu budú z dvoch zdrojov. Prvých 20 miliónov eur pochádza z projektu REACT-EU. Tieto budú určené pre základné školy, kde sa za ne nakúpi 16 000 zariadení pre učiteľov a 17 000 zariadení pre žiakov a vybavenie pre 256 počítačových študovní.
„Druhých 20 miliónov eur sme získali v rámci efektívneho využívania eurofondov a úspor v rámci eurofondov a tam je vyčlenená suma 20 miliónov eur, ktorá bude určená pre stredné školy,“ doplnil Gröhling. Z tejto sumy zakúpia 17 000 zariadení pre učiteľov a 14 000 zariadení pre stredné školy. „Budeme vybavovať aj 590 počítačových študovní na školách a 150 študovní na internátoch,“ priblížil minister. Školy si budú o prostriedky na vybavenie študovní žiadať cez výzvy.
Nielen tablety, ale aj noví zamestnanci
V procese digitalizácie školám okrem modernej techniky pomôžu aj noví zamestnanci. Na školách by mala vzniknúť nová pracovná pozícia s názvom školský koordinátor digitálnych technológií, na ktorú sú tiež vyčlenené financie zo spomínaných 40 miliónov eur. Úlohou koordinátora bude pripravovať učiteľov a žiakov na prácu s digitálnymi technológiami, učiť ich s nimi narábať, pomáhať s využívaním digitálneho obsahu a technológií vo výučbe či administrovať online testy.
„Cieľom je, aby sme dostali techniku na školy, ale aj aby sme naučili učiteľov a žiakov techniku rozumne, zodpovedne a efektívne využívať v rámci celého tohto digitálneho skoku,“ dodal minister Gröhling s tým, že úlohou takéhoto pracovníka nebude len „robiť káble“.