Na hlavný obsah

Skoro polovica vybratých peňazí ide Skytollu, tender na mýtny systém sa však posúva

Zmluva Skytollu vyprší na konci budúceho roka.

Skoro polovica vybratých peňazí ide Skytollu, tender na mýtny systém sa však posúva
Na archívnej snímke z roku 2009 vztyčovanie prvej kontrolnej brány mýtneho systému neďaleko Bratislavy. Foto: TASR

Tender na nový mýtny systém mešká, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však hovorí, že má stále čas. Zmluva aktuálnemu prevádzkovateľovi – spoločnosti Skytoll – totiž vyprší na konci roku 2022. Štát zrejme nebude mať inú možnosť ako predĺžiť zmluvu so Skytollom, ak nestihne vysúťažiť nového prevádzkovateľa.

Lehotu na predkladanie a otváranie ponúk posunuli už druhýkrát, najnovšie zo 14. mája na 14. júna. Dôvodom sú námietky proti podmienkam v súťažných podkladoch alebo v iných dokumentoch. Tie aktuálne posudzuje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). NDS hovorí, že obstarávanie ďalej beží a bližšie sa k nemu vyjadrovať nemôže.

Plánované termíny nie sú ohrozené, nakoľko súťažné podklady sme pripravili a verejné obstarávanie spustili v dostatočnom časovom predstihu,“ uviedla pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Neznámy počet uchádzačov

Na ťahu je teraz ÚVO, ktorý aktuálne posudzuje pripomienky v súťažných podkladoch. Až po vyhodnotení budú známe ďalšie detaily, no Žgravčáková vysvetlila, že elektronický systém verejného obstarávania neumožňuje v tejto fáze súťaže zverejniť počet uchádzačov.

Podľa analytika Jána Kovalčíka z inštitútu INEKO je zatiaľ predčasné odhadovať, či tender diaľničiari stihnú do konca roka 2022. Kovalčík však dúfa, že NDS sa vyvaruje chýb z minulosti.

Dve možnosti

Z predchádzajúcich rokov viem, že diaľničná spoločnosť vo viacerých prípadoch odmietla aj také vysvetlenia alebo žiadosti o nápravu, ktoré boli odôvodnené a ich zbytočným odmietnutím si vykoledovala námietky, ktorým sa mohla vyhnúť a sama prispela k zdržaniu, ktoré nemuselo byť,“ upozornil.

Isté však nateraz je, že zmluva Skytollu vyprší v decembri 2022 a štát má iba dve možnosti – buď nájde dovtedy nového prevádzkovateľa výberu mýta, alebo bude musieť predĺžiť zmluvu so Skytollom. Tú dlhodobo kritizujú autodopravcovia aj politici, štát totiž na mýte zarába málo a takmer polovica vybraných peňazí ide Skytollu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika