Tender na nový mýtny systém mešká, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však hovorí, že má stále čas. Zmluva aktuálnemu prevádzkovateľovi – spoločnosti Skytoll – totiž vyprší na konci roku 2022. Štát zrejme nebude mať inú možnosť ako predĺžiť zmluvu so Skytollom, ak nestihne vysúťažiť nového prevádzkovateľa.
Lehotu na predkladanie a otváranie ponúk posunuli už druhýkrát, najnovšie zo 14. mája na 14. júna. Dôvodom sú námietky proti podmienkam v súťažných podkladoch alebo v iných dokumentoch. Tie aktuálne posudzuje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). NDS hovorí, že obstarávanie ďalej beží a bližšie sa k nemu vyjadrovať nemôže.
„Plánované termíny nie sú ohrozené, nakoľko súťažné podklady sme pripravili a verejné obstarávanie spustili v dostatočnom časovom predstihu,“ uviedla pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Neznámy počet uchádzačov
Na ťahu je teraz ÚVO, ktorý aktuálne posudzuje pripomienky v súťažných podkladoch. Až po vyhodnotení budú známe ďalšie detaily, no Žgravčáková vysvetlila, že elektronický systém verejného obstarávania neumožňuje v tejto fáze súťaže zverejniť počet uchádzačov.
Podľa analytika Jána Kovalčíka z inštitútu INEKO je zatiaľ predčasné odhadovať, či tender diaľničiari stihnú do konca roka 2022. Kovalčík však dúfa, že NDS sa vyvaruje chýb z minulosti.
Dve možnosti
„Z predchádzajúcich rokov viem, že diaľničná spoločnosť vo viacerých prípadoch odmietla aj také vysvetlenia alebo žiadosti o nápravu, ktoré boli odôvodnené a ich zbytočným odmietnutím si vykoledovala námietky, ktorým sa mohla vyhnúť a sama prispela k zdržaniu, ktoré nemuselo byť,“ upozornil.
Isté však nateraz je, že zmluva Skytollu vyprší v decembri 2022 a štát má iba dve možnosti – buď nájde dovtedy nového prevádzkovateľa výberu mýta, alebo bude musieť predĺžiť zmluvu so Skytollom. Tú dlhodobo kritizujú autodopravcovia aj politici, štát totiž na mýte zarába málo a takmer polovica vybraných peňazí ide Skytollu.