Stále viac podnikov a firiem ponúka zaočkovaným už teraz rôzne vernostné karty, viaceré zľavy ale aj pivo zadarmo. Ide najmä o gastroprevádzky a cestovné kancelárie, ktoré by ďalší tvrdý lockdown už zrejme neuniesli.
Odborníci na jednej strane hovoria, že viacero ľudí môže tento spôsob presvedčiť, na strane druhej ho však môžu vnímať ako diskrimináciu.
Malá iniciatíva
Koronakríza a desať mesiacov, počas ktorých priestory reštaurácii zívali prázdnotou, zasiahli aj jednu zo známych bratislavských prevádzok v centre mesta.
Jej spolumajiteľ Eduard Šiška sa podieľal na vytvorení iniciatívy My sme gastro!, do ktorej sa zapojilo viacero reštaurácii v hlavnom meste. Pre zaočkovaných zákazníkov ponúkajú zľavy 10 %. Šiška hovorí, že aj touto iniciatívou chcú predísť situácii, akú zažili minulý rok.
„Podniky zatvorili takmer na desať mesiacov, veľa ľudí ostalo bez práce, tak sme si vytvorili takúto malú iniciatívu a aspoň takýmto symbolickým niečím podporiť, aby sa ľudia nebáli a dali sa zaočkovať, aby sme skončili s touto pandémiou,“ povedal pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko.
Zvýhodňovanie/Odmena
Vernostné karty, súťaž ale aj prvé pivo zadarmo ponúka zaočkovaným aj pivovar sídliaci na brehu Dunaja. Majiteľ Milan Halgaš vysvetľuje, že ich nechce zvýhodňovať ale odmeňovať.
„Je to robené formou súťaže, kde treba splniť nejakú podmienku. Základom je byť zaočkovaný. Nezvolili sme si cestu dogmatického presviedčania, že sa musí zaočkovať, to už je na svedomí každého. Záujemcov máme viac ako tisíc a narastá to každým dňom,“ uviedol.
Pandémia výrazne zasiahla aj cestovné kancelárie. Prvú, ktorá sa rozhodla ponúknuť zľavu očkovaným, vlastní cestovateľ Ľuboš Fellner. Hoci pandémiu spočiatku zľahčoval, o vakcinácii tvrdí, že k cestovaniu jednoducho patrí.
„Keď chcete ísť do väčšiny krajín, musíte byť zaočkovaní, inak vás nepustia – napríklad Spojené štáty alebo Kanada,“ vysvetlil.
Môže to mať opačný efekt
Odborník na marketing Robert Slovák si myslí, že niektorých nerozhodnutých zľavy môžu presvedčiť. „Je to jeden z množstva motivátorov, no určite nepresvedčí tých, ktorí sú hlboko presvedčení o tom, že to nie je dobrý nástroj. Myslím si, že môže poposunúť niektorých váhajúcich,“ skonštatoval.
Neuropsychológ Robert Krause však upozorňuje, že niektorí môžu výhody pre očkovaných vnímať aj ako diskrimináciu. „Tí verní zákazníci, ktorí chcú ísť do reštaurácie či podniku, s ktorým majú príjemné asociačné spoje, podniknú kroky, aby sa zaočkovali a mohli tam chodiť. Otázne je, či tento štýl nebude kontraproduktívny,“ myslí si.
Zľavy pre zaočkovaných nie sú podľa obchodnej inšpekcie diskrimináciou, podniky však nesmú svojvoľne podmieniť vstup do prevádzky očkovaním.