Bratislava by sa mohla stať súčasťou vysokorýchlostnej vlakovej siete. Krajiny Vyšehradskej štvorky totiž uvažujú nad prepojením hlavných miest rýchlovlakmi. Či to je pre Bratislavu reálne, napovie štúdia.
Rýchlovlaky vo svete dosahujú rýchlosť viac ako 300 kilometrov za hodinu, dlhé trate zdolajú za pomerne krátky čas. Stali sa konkurenciou leteckej doprave.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Realita slovenských železníc je iná. Modernizačný dlh, zastaraná infraštruktúra už tradičným sa stalo meškanie. Podľa odborníkov rýchlovlaky na Slovensku zatiaľ nie sú reálne.
„Mali by sme sa v prvom rade pozerať na náš záväzok zrekonštruovať trate na Slovensku na 160-kilometrovú rýchlosť, pretože na to na Slovensku existujú jednak financie aj potenciál. Hovoriť o tom, že po Slovensku by jazdili vlaky 400-kilometrovou rýchlosťou je v súčasnosti utópia,“ myslí si Rastislav Cenký, odborník na dopravu.
„Vo všeobecnosti by na Slovensku vlaky na diaľkových tratiach mali ideálne jazdiť v priemere 140 – 160 km/h. Na ostatných linkách by sme radi videli 100 – 120 kilometrovú rýchlosť,“ píše v stanovisku Železničná spoločnosť Slovensko.