Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba (SaS) informoval, že situácia v autobusovej doprave v kraji sa zlepšuje len veľmi pomaly. „Za ostatné dni sa situácia pokrytia spojov zlepšila štvorpercentne,“ konštatoval. Spoločnosť Arriva v súčasnosti pokrýva 65 percent spojov z grafikonu.
Droba tvrdí, že možné sú tri scenáre vývoja situácie okolo autobusovej dopravy. Keďže situáciu zatiaľ nový dopravca Arriva nezvláda, do niekoľkých dní by malo byť zrejmé, či sa nový dodávateľ autobusových dohodne na spolupráci s iným subdodávateľom.
Hovorí sa predovšetkým o rokovaniach medzi Arrivou a firmou Slovak Lines, ktorého autobusy v kraji premávali do 14. novembra. Tie sú aktuálne v „priebežnej fáze“.
„Ak by sa spoločnosti dokázali dohodnúť, znamenalo by to okamžité vyriešenie situácie. Vyriešenie situácie pre mňa znamená, že sa vypraví 90 percent spojov a viac,“ povedal Droba.
V prípade, že by sa spoločnosti na spolupráci nedohodli, Arriva by samostatne pokračovala v postupnom zazmluvňovaní vodičov a rozširovaní spojov. Proces by však trval niekoľko týždňov. „Ak sa nenaskytne nič lepšie, toto bude cesta, ktorou budeme musieť ísť.“
Ak by situácia nenapredovala, župa by sa odhodlala k vypovedaniu zmluvy platnej od 15. novembra, to by však mohlo spôsobiť šesťtýždňový až dvojmesačný úplný výpadok autobusovej dopravy v kraji. „Bolo by potrebné vyhlásiť novú súťaž, tá by bola vo forme priameho rokovacieho konania,“ priblížil župan.
Droba konštatoval, že kontrolné orgány samosprávneho kraja vinu na situácii nenesú. „Procesy BSK nezlyhali, my sme skontrolovali flotilu autobusov, ktorých bolo dosť a boli v poriadku. Stav a počty vodičov sme nemali ako skontrolovať,“ uviedol Droba. Dodal, že Arriva župu ešte 12. novembra ubezpečila, že má dostatok vodičov na to, aby vypravila 96 percent plánovaných spojov.
Kraj bude Arrivu sankcionovať
Bratislavská župa pristúpi po tom, čo spoločnosť Arriva zabezpečí viac ako 90-percentné pokrytie objednaných spojov, k sankciám voči dopravcovi. Pokuty kraj vyčíslil „rádovo na státisíce eur.“
Sankcie sa budú zvyšovať každým dňom, kým Arriva nevypraví viac ako 90 percent dohodnutých spojov. Pokuty by mali mať represívny charakter, no nie likvidačný. „Ak by boli sankcie likvidačné, samozrejme, spoločnosť Arriva by išla do konkurzu a my by sme museli od nuly hľadať nového dopravcu,“ vysvetlil Droba.