V nemocniciach na Slovensku je aktuálne vyše 3 400 pacientov s covidom. Záchranári zažívajú nápor. Do stredísk záchrannej služby volá množstvo ľudí. Pacienti musia neraz na pomoc čakať, iní sa nevedia lekárom dovolať. V celom systéme vládne nervozita. Štáb RTVS sa bol pozrieť v krajskom operačnom stredisku linky 155 v Nitre.
Operátori denne vyšlú asi 1 600 záchranárskych posádok, viac ako 300 z nich smeruje ku covidovým pacientom.
„Vždy je tam výjazd do dvoch minút, my musíme teda byť pripravení vyraziť, musíme sa obliecť do ochranných oblekov, musíme vždy používať všetky ochranné pomôcky,“ vysvetľuje záchranár Matúš Stolárik zo záchrannej zdravotnej služby ZaMED.
S rastúcim počtom pacientov pociťujú preťaženie záchranári aj operátori. Okrem vážnych stavov riešia aj bežné problémy ľudí, ktorým sa nepodarilo dovolať lekárovi. Tým stúpa aj nervozita.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
„Operátori sú vyšťavení, vyčerpaní, ľudia sú zlí, arogantní, nadávajú, preklínajú. Tá situácia je niekedy veľmi nezvládnuteľná,“ hovorí Iveta Vojčiniaková, vedúca operátorka Krajského operačného strediska Nitra.
„Ako sú preťažené linky na linke 112, 155, tak určite sú preťažené aj linky u všeobecných lekárov, ktorý má skutočne len jeden telefónny prístroj. To, že je niekto covid pozitívny neznamená, že jeho zdravotný stav je fatálny, takže treba si uvedomiť, že treba racionálne pristupovať k tejto problematike,“ reaguje Marián Šóth, prezident Asociácie súkromných lekárov.
Na druhej strane však niektorí pacienti prichádzajú do nemocníc pomerne neskoro a v zlom stave, čo sťažuje liečbu. Odborníci radia, čo vážny zdravotný odlišuje od stavu zvládnuteľného doma.
„Cyanóza, môžeme sledovať na pacientoch, že majú fialové pery alebo lôžka prstov,“ hovorí záchranár. „Vidia príbuzní na pacientovi, že je dýchavičný, že chrčí, má zmenenú farbu tváre, je dehydratovaný. Vtedy je už dôvod na volanie tiesňovej linky,“ dopĺňa vedúca operačného strediska.