Donato di Niccoló di Betto Bardi. Tak znie celé meno sochára Donatella, ktorý patrí medzi historicky najvýznamnejších umelcov v tomto odvetví. Rodák z Florencie a tiež preslávený architekt či predstaviteľ výtvarného umenia obdobia ranej renesancie zomrel presne pred 555 rokmi – 13. decembra 1466.
Narodil sa okolo roku 1386 v rodine prostého robotníka – jeho otec Niccolò bol česáčom vlny. Dátum jeho narodenia nie je presne známy; datuje sa rozmedzie rokov 1382 až 1387.
Začínal ako maliar
Presne známe nie sú ani jeho umelecké začiatky. Hovorí sa však, že prvé umelecké kroky ho viedli k maliarstvu a za jeho prvého učiteľa je považovaný Florenťan Lorenzo di Bicci.
Začiatkom 15. storočia prešiel naplno k sochárstvu – okolo roku 1403 sa jeho meno uvádza medzi členmi Ghibertiho dielne pri práci na prvých dverách florentského baptistéria.
O tri roky neskôr už vytvoril prvé samostatné dielo, a to dve mramorové sošky prorokov umiestnených na boku (Porta della Mandorla) florentského dómu. Pri týchto prácach sa spriatelil s iným velikánom florentskej renesancie – architektom Filippom Brunelleschim.
Kvalitatívne stúpal
Z rokov 1410 až 1412 pochádza jeho prvé významné dielo – skulptúra biblického kráľa Dávida pôvodne tvorená pre florentský dóm, neskôr umiestnená v Palazzo Vecchio.
S rastúcim počtom vyhotovených diel jeho práce naberali na kvalitatívnom podaní. Prejavilo sa to na dokonalejšom stvárnení postáv, šiat, tvárí a ich mimiky. Neforemný mramor zmenil na látku, hebkú a vláčnu, šaty presvedčivo vykresľovali postavu človeka.
Príkladom umeleckého napredovania v Donatellovom ranom období je Svätý Ján Evanjelista (1408 až 1415) a skulptúry Svätý Marek (1411 až 1412) a Svätý Juraj (1416) pre Kostol Orsanmichele.
Sochu svojho patróna sv. Marka si u Donatella objednal cech obchodníkov s ľanom. Plastika mimoriadnej kvality, považovaná za priekopnícke dielo pre umenie ranej talianskej renesancie, zaujala aj samotného Michelangela. Donatellovi sa podarilo vytvoriť dôveryhodnú podobu svätca.
Svätého Juraja vytvoril Donatello pre cech mečiarov a výrobcov brnení. V tomto ranom diele predstavil umelec svätca ako mladistvého hrdinu a neohrozeného rytiera.
Ustálil nový sloh
Od dvadsiatych rokov 15. storočia sa renesancia v sochárstve aj Donatellovým pričinením stala trvalou súčasťou umeleckého prejavu. Sochár významnou mierou prispel k formovaniu a ustálení nového slohu.
Počas prác na kazateľniciach Donatello zomrel a práce dokončili jeho pomocníci. Diela sú príkladom Donatellovho mimoriadneho umeleckého nadania.
Jeden z najväčších umelcov talianskej renesancie zanechal po sebe dielo hodné veľkého majstra. Ako u mála jeho súčasníkov Donatellovo dielo vyžaruje plnosť a dokonalosť, čo znásobuje silu vizuálneho prežitku.