Prvé vozidlo, ktoré zostrojil ako 21-ročný, malo podobu ľahkého vozíka poháňaného jednovalcovým benzínovým motorom De Dion-Bouton. O niekoľko rokov neskôr sa zakladateľ automobilky Renault stal celosvetovo známym výrobcom áut. Od narodenia francúzskeho automobilového konštruktéra Louisa Renaulta uplynulo v sobotu (12. 2.) 145 rokov.
Zo štvorkolky automobil
Narodil sa 12. februára 1877 ako najmladší z piatich detí Alfreda Renaulta – úspešného parížskeho obchodníka. Už v 11 rokoch sa prejavil jeho technický talent, keď vo svojej izbe nainštaloval elektrické osvetlenie s vlastnoručne vyrobenými batériami.
Ako 19-ročný získal patent na parný kotol a za ušetrené peniaze si kúpil staršiu štvorkolku, ktorú prestaval na svoj prvý automobil. Renault typu A, prezývaný „Voiturette“, ktorý využíval jednovalcový benzínový motor De Dion-Bouton, vybavil trojrýchlostnou – ručne ovládanou prevodovkou vlastnej konštrukcie.
Túto technickú novinku si dal patentovať. Neskôr ju začali používať všetci výrobcovia automobilov vrátane amerických. Koncom roka 1898 na oslavách svojich 21. narodením predviedol vtedy mladý Renault auto verejnosti. Jeho výtvor, ktorý mohol prepravovať dvoch dospelých rýchlosťou až 50 km/h, vzbudil záujem viacerých potenciálnych kupcov a motivoval šikovného konštruktéra k výrobe tohto automobilu.
Na pretekoch odstavil konkurenciu
Louis Renault sa spojil so svojimi bratmi Fernandom a Marcelom a ich priateľom Thomasom Evertom. Dňa 25. februára 1899 založili firmu Société Fréres Renault v parížskom Billancourte. Tvrdo pracovali, ale na to, aby sa ich automobily dobre predávali, potrebovali publicitu.
Jednou z možností bolo víťazstvo na veľkých automobilových pretekoch. Ozajstný úspech prišiel v roku 1902 na pretekoch Paríž-Viedeň. Zo 118 vozidiel na trati slávil úspech práve ich automobil, ktorý vo švajčiarskych kopcoch predbehol všetkých svojich konkurentov. V roku 1903 počas pretekov Paríž-Madrid zahynul jeho brat Marcel.
Louis Renault v roku 1908 prebral vedenie firmy aj po ťažko chorom bratovi Fernandovi. V období prvej svetovej vojny podnik prosperoval. Továreň v Billancourt sa stala veľkým dodávateľom pre francúzsku armádu.
Francúz preorientoval výrobu závodu na vojenské potreby. Navrhol a vyrobil prvý masovo nasadený francúzsky tank Renault FT17, v ktorom zaviedol ako prvý dodnes používanú konfiguráciu s vodičom vpredu, motorom vzadu a vežou na vrchu korby.
Továrne Renault ďalej vyrábali delostrelecké granáty, náradie, nosidlá, letecké motory neskôr celé lietadlá. Podnik sa zaoberal aj nákladnými vozidlami a úžitkovými vozidlami každého druhu, železničnými motorovými vozidlami a traktormi, ale tiež letectvom
Po prvej svetovej vojne ho vyznamenali Rádom čestnej légie za prispenie k jej skončeniu.
Vynútenie výroby
Viac ako 40 rokov úspešný priemyselník plne kontroloval chod neustále sa rozvíjajúcej firmy. Významne sa podieľal na jej rýchlom raste a taktiež na návrhoch mnohých technických riešení používaných dodnes.
Počas druhej svetovej vojny fabriku obsadili Nemci a vynútili si výrobu pre svoje potreby. Po oslobodení Paríža ho 23. septembra 1944 zatkli a obvinili z kolaborantstva s fašistickým Nemeckom.
O mesiac neskôr (24. októbra) zomrel ako väzeň vo veku 67 rokov počas vyšetrovania v Paríži. Presná príčina jeho smrti dodnes nebola objasnená.
Po druhej svetovej vojne na príkaz francúzskeho prezidenta Charlesa de Gaulla zoštátnili spoločnosť. V súčasnosti je štvrtou najväčšou svetovou automobilkou.